سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
لغو کمیسیون تجسس تخلفات رسانه‌ای از سوی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان

لغو کمیسیون تجسس تخلفات رسانه‌ای از سوی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان

وزارت اطلاعات و فرهنگ با انتشار  اعلامیه ای گفته است که عبدالباری جهانی، وزیر این وزارت، کمیسیون  تجسس تخلفات رسانه‌ای را لغو کرده است.
farhnkgكيهان نوين:  آقای جهانی، این تصمیم را پس از آن گرفت که روز گذشته، شماری خبرنگاران، فرهنگیان، فعالان مدنی و رسانه‌ای در واکنش به احضار شماری از مسوولان روزنامه‌ها، در برابر این وزارت اعتراض کردند.

کمیسیون بررسی تخلفات رسانه‌ای، در روز جهانی آزادی مطبوعات، مسوولان روزنامه‌های ماندگار، هشت صبح، اطلاعات روز و جامعه باز به شمول یک ناشر و یک نویسنده را به این کمیسیون فراخواند.

اقدام این کمیسیون برای احضار مسوولان چهار روزنامه، یک ناشر و یک نویسنده با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد و حتی عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت، خواستار توضیحات در این مورد از وزیر اطلاعات و فرهنگ شد.

آقای جهانی در جلسه شورای وزیران، گفته است که می خواسته با مسوولان این رسانه‌ها صحبت و سو تفاهم‌ها را رفع کند.

او همچنین درباره ممنوع الخروج بودن چند عنوان کتاب، اظهار بی اطلاعی کرده و گفته که پیش از او این تصمیم گرفته شده است.

با این حال، منابعی به خبرگزاری بخدی گفته اند که وزیر اطلاعات و فرهنگ کمسیون بررسی تخطی‌های رسانه‌ای را به دلیل مشکلات قانونی و اعتراضات نهادهای رسانه‌ای و روزنامه نگاران ملغی کرده و کمسیون جدیدی را به نام کمسیون هماهنگی رسانه‌ها ایجاد کرده است.

کمیسیون هماهنگی رسانه‌ها، از نمایندگان نهادهای رسانه‌ای، روزنامه نگاران و با مشوره کمیته‌های فرهنگی مشرانوجرگه و ولسی جرگه تشکیل خواهد شد.

شماری از مسوولان رسانه‌ها، با استقبال از این کار وزیر اطلاعات و فرهنگ گفته‌اند که امیدوارند تا کمیسیونی به خواست اصحاب رسانه‌ها و در راستای رشد آزادی بیان در کشور، ایجاد شود.

آنان می‌گویند که کمیسیون‌های غیرقانونی که سد راه فعالیت رسانه‌ها در کشور می‌شوند، می‌توانند آزادی بیان در افغانستان را با مشکلات و چالش‌های جدی روبرو سازند.

مسولان انجمن رسانه های جنوب آسیا (سفما) می گویند که لغو کمیسیون بررسی تخلفات رسانه ای از سوی وزیر اطلاعات و فرهنگ آقای عبدالباری جهانی قابل تقدیر است.

ضیا بومیا، رییس این انجمن می گوید که از پنج سال بدینسو رسانه ها، نهاد های حمایت از رسانه ها و خبرنگاران تلاش زیاد کردند تا وزیر پیشین اطلاعات و فرهنګ، آقای مخدوم رهین را بر غیرقانونی بودن این کمیسیون قناعت دهند.

به گفته او، این تلاش ها، در زمان آقای رهین بی نتیجه ماند اما آقای جهانی در روزهای نخست کارش، این کمیسیون را لغو کرده است.

آقای بومیا، از این اقدام وزیر اطلاعات و فرهنگ تقدیر کرده است.

انجمن آزاد رسانه های جنوب آسیا، همچنان از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواستار همکاری بیشتر با نهادهای رسانه ای در کشور شده است.

ضیا بومیا، رییس این انجمن گفته است:” امیدوارم تا پس از این، شاهد تقابل رسانه های کشور با وزارت اطلاعات و فرهنگ نباشیم.”

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'