سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
محکوم شدن پنج کارگر معدن چادرملو به حبس و شلاق

محکوم شدن پنج کارگر معدن چادرملو به حبس و شلاق

این کارگران به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به یک سال حبس و شلاق محکوم شدند.

kargran-chadrmeloکیهان نوین: پنج کارگر معدن چادرملو در شهرستان اردکان استان یزد به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به یک سال حبس و شلاق محکوم شدند.

بنا به گزارش رادیو زمانه به نقل از خبرگزاری ایلنا، بهرام حسنی‌نژاد، دبیر اخراجی انجمن صنفی کارگران چادرملو، امروز چهارشنبه ۱۲ فروردین گفت که دادگاه ۲۵ کارگر دیگر را تبرئه کرده است.

به‌گفته این دبیر اخراجی انجمن صنفی کارگران چادرملو، حکم یک سال حبس تعزیری این پنج کارگر به پنج سال حبس تعلیقی و حکم شلاق نیز به ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی تبدیل شده است.

بر پایه این گزارش «چون این کارگران فاقد سابقه محکومیت کیفری بوده‌اند و با توجه به سن و سال و کارگر بودن‌شان» حکم‌شان به حبس تعلیقی و جریمه تبدیل شده است.

نام این کارگران اعلام نشده اما فروردین‌ماه سال گذشته دادگستری اردکان «علی رضاپور، مصطفی غلامی، حسین زندش، حمزه مظفری و محمد رضا زینبی» پنج تن از کارگران معدن چادرملو را احضار کرده بود.

۸۰۰ تن از کارگران معدن چادرملو که در استخدام شرکت پیمانکاری آسفالت توس هستند، آذر ۱۳۹۲ در اعتراض به نحوه محاسبه حق بیمه خود و نیز اخراج پیش از اتمام قرارداد همکارشان بهرام حسنی‌نژاد به‌شکل محدود دست به اقدامات اعتراضی صنفی زده‌ بودند.

این حرکت اعتراضی به دلیل خودداری کارفرما و پیمانکار معدن از قبول خواسته‌های کارگران و نیز بی‌نتیجه ماندن چند دور مذاکره‌ با حضور مسوولان استانی، گسترش یافت و منجر به بازداشت کارگران در ماه آذر شد. کارگران بازداشت شده دو ماه بعد از زندان آزاد شدند.

معدن چادرملو بیش از دو هزار و ۱۷۰ کارگر دارد که در بخش‌های سایت صنعتی، سنگ‌شکن، خط کوه، بخش‌های آزمایشگاهی و کارگاهی که تحت نظر شرکت پیمانکاری آسفالت توس فعالیت می‌کند، مشغول به کار هستند.

از اصلی ترین خواسته‌های کارگران معدن چادرملو در دو سال اخیر، «اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و لغو حکم اخراج دبیر انجمن صنفی کارگران چادرملو» بوده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'