سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
فراخوان مقام‌های امنیتی افغانستان به جلسه فوق‌العاده کمیسیون‌ مجلس

فراخوان مقام‌های امنیتی افغانستان به جلسه فوق‌العاده کمیسیون‌ مجلس

اعضای کمیسیونهای دفاعی و امنیتی مجلس نمایندگان افغانستان اوضاع امنیتی بعضی ولایتهای کشور را در حضور مقام‌های ارشد امنیتی “شکننده” خوانده اند.

150414120906_security_officials_afghanistan_parliament_640x360_bbc_nocreditکیهان نوین: این دو کمیسیون به دنبال مرگبار طالبان به ولسوالی جرم ولایت بدخشان، نورالحق علومی وزیر داخله/کشور، رحمت الله نبیل رئیس اداره امنیت ملی و شیرمحمد کریمی رئیس ستاد ارتش را فراخواندند.

در این جلسه که رئیسان شماری از کمیسیونهای هیجده‎گانه مجلس نمایندگان هم حضور داشتند، نمایندگان از این مقام‌ها خواستند که یا به مشکلات ناامنی به گونه درست رسیدگی کنند یا استعفی دهند.

یک عضو مجلس خطاب به این مقام‌ها گفت: “شما ۳۵۰ هزار نیرو دارید. آیا طالبان و داعش طیاره (جنگنده) دارند؟ توپ دارند؟ موتر (خودرو) دارند؟ زرهدار دارند؟ چه دارند؟”

یک عضو دیگر مجلس گفت که نیروهای امنیتی در بدخشان ۶۲ نفر تلفات داده اند که باعث بالا رفتن روحیه “دشمن” شده است. او پرسید که نیروهای امنیتی چه تصمیمی گرفته که همین این تلفات را جبران کنند و و روحیه “دشمن” را تضعیف کنند.

شیر محمد کریمی عوامل به دام افتادن نیروهای امنیتی در ولایت بدخشان را توضیح داد و گفت: “حدود ۲۵۰ نفر در لباس سیاه در تاریکی شب، هنگام تبدیلی محافظ بر پاسگاه حمله می‌کنند، محافظ کشته می‌شود، پاسگاه را تصرف می‌کنند و از آنجا بر پاسگاه‌های دیگر تیراندازی را آغاز می‌کنند.”

آقای کریمی همچنین گفت “نکته اساسی در مدیریت و فرماندهی واحدهای ارتش در ولسوالی “جرم” است. به گفته او، فرمانده واحد ارتش در زمان حمله طالبان در مقر فرماندهی نبود.

او افزود که تحقیقات درباره “عوامل اساسی ضعف” نیروهای امنیتی در بدخشان ادامه دارد و با افرادی که مسئول تشخیص داده شوند، مطابق قانون برخورد خواهد شد.

نمایندگان ولایت‌های شمالی در پارلمان از گسترش نفوذ شورشیان در این ولایت ها به شدت ابراز نگرانی کردند.

آقای علومی افزود که برنامه های عملیاتی در ولایت های شمالی و شمال شرقی فاریاب، قندوز، بدخشان، تخار به زودی اجرا خواهد شد.

با این حال، اظهارات مقامهای امنیتی و دفاعی قناعت اکثریت نشست فوق‌العاده کمیسیون‌های مجلس نمایندگان را فراهم نکرد و در بخشی از گفتگوها اقبال صافی نماینده ولایت کاپیسا در مجلس با لحن تندی اشرف رئیس جمهوری را متهم به “معامله” با گروه دولت اسلامی، معروف به داعش کرد.

آقای صافی از آقای غنی خواست که استعفا بدهد، چرا که به گفته او نتوانسته از فرزندان مردم دفاع کند و در زمان ریاست جمهوری او نفوذ گروه داعش در کشور گسترش یافته است.

گفت‌وگوها در این نشست چند ساعته در فضای پرتنشی ادامه یافت و در نهایت عبدالرئوف ابراهیمی رئیس مجلس نمایندگان از آقای علومی، نبیل و کریمی خواست که در جلسه سری “واقعیت” را به نمایندگان بگویند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'