سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
عدم استفاده از توپخانه در مناطق مسکونی، خواسته سازمان ملل از طرف‌های درگیر در افغانستان

عدم استفاده از توپخانه در مناطق مسکونی، خواسته سازمان ملل از طرف‌های درگیر در افغانستان

نیکولاس هیسم، نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان از طرف‌های درگیر در این کشور خواسته تا برای حفظ جان غیر نظامیان، در مناطق مسکونی از توپخانه و موشک استفاده نکنند.

hämtaکیهان نوین: گزارش تازه دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، نشان می‌دهد که تلفات غیر نظامیان در اثر درگیری‌های زمینی در سه ماه اول سال جاری میلادی در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، ۸ درصد بیشتر شده است.

این گزارش که روز یکشنبه ۲۳ حمل/فروردین منتشر شده از کشته شدن ۶۵۵ غیرنظامی افغان و زخمی شدن بیش از ۱۱۵۰ تن دیگر، در این مدت خبر داده است.

سازمان ملل متحد، جنگ‌های زمینی را عامل اصلی تلفات غیرنظامیان خوانده و بمب‌های کنار جاده‌ای و قتل‌های هدفمند را در رده‌های دوم و سوم قرار داده است.

آقای هیسم همچنین از نیروهای امنیتی افغان و مخالفان مسلح دولت خواسته تا برای حفاظت از جان غیر نظامیان گام‌های موثر بردارند.

سازمان ملل در این گزارش از افزایش ۱۵ درصدی تلفات زنان غیر نظامی افغان نیز خبر داده است.

این گزارش شمار قربانیان زن غیر نظامی در سه ماه گذشته در افغانستان را ۵۵ کشته و ۱۱۷ زخمی عنوان کرده است.

با این وجود سازمان ملل متحد گفته که مجموع تلفات غیر نظامیان افغان در سه ماه اول سال ۲۰۱۵ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۲ درصد کاهش یافته است.

سازمان ملل، گروه‌های شورشی را مسئول ۷۳ درصد تلفات غیرنظامیان، نیروهای دولتی را مسئول ۱۴ درصد و جنگ زمینی بین نیروهای مخالف و طرفدار دولت را عامل ۷ درصد دیگر عنوان کرده که به گفته این سازمان نمی‌توان مسئولیت آن را به یکی از طرفین نسبت داد. شش درصد دیگر تلفات غیر نظامیان نیز ناشی از انفجار مواد منفجره باقیمانده از جنگ‌ها خوانده شده است.

سازمان ملل متحد همچنین در این گزارش از احتمال افزایش میزان تلفات غیر نظامیان در جریان عملیات نظامی نیروهای امنیتی افغان و مخالفان مسلح دولت در ماه‌های آینده ابراز نگرانی کرده است.

در آغاز سال ۲۰۱۵، سازمان ملل متحد گفته بود که سال ۲۰۱۴ بالاترین میزان تلفات غیر نظامیان در افغانستان را داشته است.

بر اساس گزارش این سازمان در سال ۲۰۱۴، شمار غیرنظامیان کشته‌شده به ۳۶۹۹ نفر و شمار غیرنظامیان زخمی به ۶۸۴۹ نفر رسید که نسبت به سال ۲۰۱۳ حدود ۲۲ درصد افزایش نشان می‌داد.

سازمان ملل از سال ۲۰۰۹ به این سو تلفات غیر نظامیان در جنگ افغانستان را مستندسازی کرده است.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'