سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
خوشبینی مقامات جمهوری اسلامی از آتش بست در یمن

خوشبینی مقامات جمهوری اسلامی از آتش بست در یمن

حسین امیر عبداللهیان نسبت به احتمال توقف حملات هوایی گروه ائتلاف به رهبری عربستان و برقراری آتش‌بس در یمن در ساعات پایانی امروز سه‌شنبه ۲۱ آوریل/یکم اردیبهشت‌ماه، ابراز خوشبینی کرد.

Adan-Yemen-2کیهان نوین: معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی  در امور جهان عرب و آفریقا، در پی نشست سه‌جانبه وزرای امور خارجه ایران، سوئیس و سوریه در تهران، گفت: «در پی تلاش‌های دیپلماتیک کشورمان، خوشبین هستیم که در ساعات آینده شاهد توقف حملات در یمن باشیم.»

این نشست سه جانبه با هدف بررسی راهکارهای ارسال گسترده‌تر کمک‌های انسان دوستانه بین‌المللی به سوریه در وزارت امور خارجه ایران در تهران برگزار شده است.

عبداللهیان گفت که امیدوار است طرف‌های درگیر در یمن در چند روز آینده برسر میز مذاکره بیایند.با این حال یک مقام یمنی به رویترز گفته در حال حاضر طرح ایران برای مذاکرات آتش‌بس مورد توجه نیست.

به گفته یک مقام ناشناس یمنی از تماس‌ها و ابتکارات تازه‌ای برای آتش‌بس خبر داد. او گفته این طرح‌ها اغلب توسط نمایندگان حزب رئیس‌جمهوری پیشین، علی عبدالله صالح پیشنهاد شده است.

بنابر گفته‌های این منبع آگاه، در حال حاضر نمایندگان حزب علی عبدالله صالح، طرح آتش‌بسی را به «حکومت در تبعید» عبدربه منصور هادی پیشنهاد داده‌اند.

با این حال به گفته این مقامات هیچ‌ طرح برای آتش‌بس پذیرفته نمی‌شود، مگر حوثی‌ها و وفاداران به علی عبدالله صالح اعلام کنند که به راه‌حل سازمان ملل به خصوص توقف فوری حمله به شهر استراتژیک عدن و تخلیه کامل این شهر متعهد هستند.

عربستان سعودی به همراه برخی از هم‌پیمانان منطقه‌ای خود، درحدود یک ماه پیش حملات هوایی علیه مواضع شیعیان حوثی و علی عبد‌الله صالح رئیس‌جمهوری پیشین یمن را آغاز کردند. اقدامی که با واکنش تند ایران روبرو شد.

همزمان مقامات عربستان ایران را به دخالت در امور یمن و تجهیز حوثی‌ها متهم کرده‌اند. این در حالی است که ایران ضمن رد این اتهامات، هرگونه تجهیز تسلیحاتی حوثی‌ها را رد می‌کند.

پیش‌تر ایران طرحی چهار ماده‌ای برای پایان دادن به بحران در یمن پیشنهاد کرد که ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای غیرنظامیان، تسهیل گفتگو میان گروه‌های یمنی و تشکیل یک دولت فراگیر وحدت ملی از مفاد آن بود.

ریاض با طرح پیشنهادی تهران مخالفت کرد. عادل الجبیری سفیر عربستان در ایالات متحده گفته «تهران نمی‌تواند در گفتگوها درباره آینده یمن» حضور داشته باشد.

در جنگ یمن، علاوه بر عربستان، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، پاکستان، ترکیه، مصر و همچنین آمریکا از دولت این کشور و عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری، حمایت می‌کنند. سازمان ملل هم دولت او را دولت قانونی یمن می‌داند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'