سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تجلیل از بیست و سومین سالگرد پیروزی مجاهدین در افغانستان

تجلیل از بیست و سومین سالگرد پیروزی مجاهدین در افغانستان

وزارت کار و امور اجتماعی، روز سه شنبه هشت ثور را رخصتی عمومی اعلام کرده است، این روز مصادف است به بیست و سومین سالگرد پیروزی مجاهدین در افغانستان.
mojahidinکیهان نوین: علی افتخاری سخنگوی این وزارت می گوید که براساس حکم ماده چهل و یک قانون کار دولت افغانستان به مناسبت پیروزی مجاهدین، رخصتی عمومی است.

مجاهدین بیست و سه سال پیش با ساقط کردن حکومت نجیب الله وارد کابل شده و اقدام به تشکیل دولت اسلامی کردند.
پس از آن، این روز هر ساله به عنوان روز پیروزی مجاهدین علیه ارتش شوروی سابق و حکومت های تحت حمایت آنها، در سراسر افغانستان با برگزاری مراسم رسمی بزرگداشت می شود.

اما در هشتم ثور ۱۳۸۸ مراسم جشن پیروزی مجاهدین که در آن حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین هم حضور داشت، هدف حمله طالبان قرار گرفت و مختل شد.

به اثر این حمله، سه تن از جمله یک عضو مجلس نمایندگان کشته شدند و از آن پس، دولت برگزاری این مناسب را در داخل کاخ ریاست جمهوری و گاهی هم در ورزشگاه غازی محدود کرده است.

روز جمعه، گروهی از معترضان در کابل مجاهدین را عامل کشتار مردم و ویرانی افغانستان خوانده و از جامعه جهانی خواستند تا زمینه محاکمه کسانیکه ناقضین حقوق بشر هستند را فراهم کند.

معترضان می گویند که هفت ثور (پیروزی حکومت کمونیستی) و هشت ثور (پیروزی مجاهدین) روزهای سیاه در تاریخ افغانستان است.

در همین حال روز شنبه، شکریه بارکزی، نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان مجاهدین را عامل فروپاشی ارتش دولت گذشته خواند و گفت که سران تنظیم های جهادی در مورد فروش سلاح های سنگین به کشورهای همسایه باید به مردم افغانستان پاسخ دهند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'