سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

به پایان رسیدن 12 سال مناقشه هسته ای در بیانیه مشترک جمهوری اسلامی و غرب

پس از ۱۲ سال مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی و کشورهای ۱+۵ اعلام کردند که به راه‌حل‌هایی برای یک اقدام مشترک رسیده‌اند.

imagesکیهان نوین: جمهوری اسلامی و کشورهای 5+1 اعلام کردند نگارش متن نهایی بر اساس راه‌حل‌هایی که در این چند روز دست یافته‌اند، انجام خواهد شد.

بیانیه مشترکی که امروز فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به انگلیسی و محمدجواد ظریف به فارسی خواندند با آنچه به عنوان خلاصه بیانیه مشترک بر روی خروجی خبرگزاری‌های داخلی جمهوری اسلامی قرار گرفت تفاوت‌هایی اساسی داشت.

بر اساس این بیانیه جمهوری اسلامی پروتکل الحاقی را موقتا داوطلبانه اجرا خواهد کرد. سوخت هسته‌ای از راکتورهای جمهوری اسلامی خارج خواهد شد. در فردو تا ده سال تولید پلوتونیوم نخواهد شد. نطنز تنها مرکز غنی سازی خواهد بود.

به گزارش وال استریت ژورنال این توافق برای ۲۵ سال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را مانیتور خواهد کرد.

بر اساس این راه‌حل‌های مشترک سطح غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی محدود خواهد شد و نیروگاه نطنز، تنها نیروگاه جمهوری اسلامی باقی خواهد ماند و تولید پلوتونیوم از تأسیسات فردو به نطنز منتقل خواهد شد.

جمهوری اسلامی همچنین بازرسی‌های سرزده را می‌پذیرد. در نطنز نمایندگان کشورهای ۱+۵ نیز بر تولید پلوتونیوم نظارت خواهند کرد. اما جمهوری اسلامی به طور کلی حق غنی‌سازی اورانیوم تا پنج درصد را خواهد داشت.

جمهوری اسلامی تنها مجوز غنی سازی اورانیوم تا سطح ۳/۶ درصد را برای ۱۵ سال خواهد داشت.

راکتور هسته‌ای آب سنگین در اراک بازسازی خواهد شد به شکلی که نتواند پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی تولید کند. به عبارتی در هیچ یک از مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی پلوتونیوم که به عنوان سوخت هسته‌ای مصرف داشته باشد، تولید نخواهد شد.

فردو از یک سایت غنی‌سازی اورانیوم به یک مرکز تحقیقاتی بدل خواهد شد و تحقیق و توسعه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بنا بر یک برنامه زمانی مشخص ادامه پیدا خواهد کرد.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، تحریم‌هایی که از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تحمیل شده، بنابر پیش‌شرط‌‌هایی برداشته می‌شود.

تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا که پس از آغاز برنامه هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی تصویب شده‌اند، به صورت مشروط لغو می‌شوند. شرط این است که جمهوری اسلامی به شرایط توافق نامه‌ای که در ژوئن امضاء می‌شود، وفادار بماند.

تمام شش قطعنامه علیه جمهوری اسلامی برداشته می‌شود، و به جای آن یک قطعنامه تصویب می‌شود تا چنانچه ایران از محتوای بیانیه تخطی کرد، متضمن حقوق جامعه جهانی باشد. این قطعنامه هنوز تصویب نشده اما رایزنی‌ها برای تصویب آن تا ضرب الاجل ۳۰ ژوئن انجام خواهد شد. از جزئیات شروط برداشته شدن تحریم‌ها اطلاعاتی منتشر نشده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'