سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
مقام اول افغانستان در مرگ و میر زنان

مقام اول افغانستان در مرگ و میر زنان

وزارت صحت عامه کشور اعلام کرده که آمار مرگ و میر زنان در افغانستان هنوز بلند است و این موضوع نگران کننده است.

10015058_716417458410147_2021511793_nکیهان نوین: “بر اساس گزارش های سازمان صحی جهان افغانستان از لحاظ مرگ و میر مادران به سطح جهان در مقام 27 و در سطح منطقه در رده اول قرار دارد.”

عدم دسترسی به مراقبت های اولیه بهداشتی، کمبود کارمندان صحی، ازدواج های قبل از وقت و ادامه ناامنی ها درافغانستان از عوامل عمده افزایش مرگ و میر مادران در بیماری های مربوط به بارداری خوانده شده است.

بیشترین موارد مرگ و میر مادران هنگام زایمان یا بیماری های ناشی از بارداری در میان مادران جوانی روی می دهد که پیش از ۱۸ سالگی کودک به دنیا می آورند.
آمارها نشان می دهد که بیشتر مرگ و میر زنان در ولایت های جنوب و شمال کشور است، جاییکه یا در نفوذ مخالفان مسلح دولت قرار دارد و یاهم به دلیل صعب العبور بودن منطقه ساکنان محل به مراکز بهداشتی دسترسی ندارند.

پیشتر، سازمان بهداشت جهانی از جناح های درگیر در افغانستان خواسته بود به کارمندان بهداشتی اجازه دهند تا بدون هراس به ماموریت امدادرسانی در مناطق ناآرام، به ویژه در جنوب کشور ادامه دهند.

وزارت صحت عامه، قبلا اعلام کرده بود که ۳۷۳ متخصص زنان و زایمان در افغانستان وجود دارند که با توجه به نفوس افغانستان این رقم بسیار پایین است.

وزیر صحت عامه گزارش های سازمان صحی جهان را تایید کرد که نشان می دهد زنان در بخش های افغانستان برای رسیدن به خدمات ابتدایی و مراکز بهداشتی با مشکلات زیادی روبرو هستند.

ساکنان بیشتر مناطق دور افتاده افغانستان به این باروند که زایمان زنان در بیمارستان ها کاری درستی نیست.

گزارش های تایید شده نشان می دهد که در حال حاضر، در حداقل 9 ولایت افغانستان پزشک متخصص زن اصلا وجود ندارد و بیشتر متخصصان زن در شهرها کار می کنند.
گفته می شود که برای هر 34 هزار و 800 زن، یک متخصص زنان و زایمان وجود دارد.

آمار اعلام شده از سوی وزارت صحت عامه کشور نشان می دهد که در سال گذشته میلادی (2014) از هر ۱۰۰ هزار مادر ۱۶۰۰ تن آنها در هنگام زایمان جان خود را از دست دادند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'