سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
سخنرانی معاون حسن روحانی در امور زنان در نیویورک

سخنرانی معاون حسن روحانی در امور زنان در نیویورک

شهیندخت مولاوردی برای شرکت در پنجاه و نهمین اجلاس کمیسیون مقام زن، به نیویورک رفت.

مولاوردیکیهان نوین: شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، برای شرکت در پنجاه و نهمین اجلاس کمیسیون مقام زن، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.

هیات ایرانی به سرپرستی خانم مولاوردی در چهار روز نخست اجلاس شرکت خواهند داشت. اجلاس کمیسیون مقام زن که در بیستمین سالگرد اجلاس پکن به مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود. معاون رییس جمهوری ایران در نخستین روز اجلاس کمیسیون مقام زن، سخنران مراسم افتتاحیه خواهد بود.

سخنرانی معاون رییس جمهوری ایران در این کنفرانس در حالیست که سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال زنان همواره مورد انتقاد فعالان حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی بوده است.

حجاب اجباری در ایران، زنان را از انجام بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی باز می‌دارد؛ برای نمونه زنان تنها در شرایط خاصی می‌توانند به ورزش بپردازند. زنان ایرانی همچنین از رفتن به ورزشگاه ها منع می‌شوند و اجازه آوازخوانی در حضور مردان را ندارند.

در دولت محمود احمدی‌نژاد، وزارت علوم انتخاب برخی از رشته‌ها را نیز از دسترس زنان خارج کرد. از سوی دیگر، انتخاب مدیران زن از سوی دولت حسن روحانی، با انتقاد شدید برخی از روحانیون و محافظه‌کاران روبرو شد.

با این حال خانم مولاوردی قرار است به اتفاق هیات دولتی همراه خود، در دو پنل تخصصی برابری جنسیتی مرجع ملی زنان، و نیز مکانیزم‌های نهادین برای پیشرفت زنان شرکت کند.

در حاشیه این اجلاس نیز، هیات ایرانی در پنلی تخصصی با عنوان زنان ایران ۲۰ سال پس از پکن، در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار خواهد کرد و درباره دستاوردهای ۲۰ سال گذشته و وضعیت آموزش، بهداشت و سلامت و همچنین توانمندسازی اقتصادی زنان به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود، با انتقاد از سفر هیات ایرانی به سرپرستی خانم مولاوردی در شماره روز یکشنبه خود نوشت: معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در حالی عهده‌دار سخنرانی در مراسم افتتاحیه اجلاس کمیسیون مقام زن است که اصل موضوع این اجلاس تحت عنوان برابری جنسیتی مورد تایید جمهوری اسلامی‌ نیست.

این روزنامه همچنین نوشته است که در گزارش معاون رییس‌جمهوری در امور زنان، موضوعاتی مانند ایدز و نیز خشونت علیه زنان به وضوح دیده می‌شود، در صورتی که این موارد مبتلا به جامعه ما نیست.

علی خامنه‌ای رهبر ایران نیز بارها برابری زنان و مردان را موضوعی غربی دانسته و با آن مخالفت کرده است.

نابرابری‌های اجتماعی و تبعیض جنسی در سال های اخیر، همواره مورد اعتراض فعالان حقوق زنان در ایران بوده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'