سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
دستگیری ۶ نفر به اتهام دست داشتن در قتل و سوزاندن یک زن در کابل

دستگیری ۶ نفر به اتهام دست داشتن در قتل و سوزاندن یک زن در کابل

شش نفر به اتهام دست داشتن در قتل یک زن افغان که روز پیش در شهر کابل سوزانده شد، بازداشت شده‌اند.

0,,18050201_303,00کیهان نوین: مردان خشمگین روز گذشته ۲۸ اسفند، یک دختر افغان به نام فرخنده را در نزدیکی مسجد شاه دوشمشیره در مرکز کابل کشتند و جسدش را سوزاندند. این زن به سوزاندن قرآن متهم شده بود.

مهاجمان پس از  کتک زدن و سوزاندن این زن، جسدش را در رودخانه خشک محل انداخته‌اند و پس از مدتی، آتش‌نشان‌ها این جسد را به جای دیگری منتقل کرده‌اند.

اسفند صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله (کشور) افغانستان، روز جمعه ۲۹ اسفند ماه، گفته که به وزیر کشور دستور داده شده تا در مورد حادثه دیروز بررسی‌ کامل انجام شود و عاملان آن‌ بازداشت شوند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان نیز گفته است که شب گذشته درباره این حادثه در جلسه شورای امنیت بحث شده و قرار است موضوع پیگیری شود اما دفتر ریاست جمهوری افعانستان درباره این حادثه واکنش نشان نداده است.

جزییات این اتفاق هنوز کاملا روشن نشده است و گروه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، گوشه‌های مختلفی از آن را روایت می‌کنند.

برخی از افرادی که ادعا کرده‌اند در کشتن و سوزاندن این زن دست داشته‌اند، در فیس‌بوک درباره اقدام خود مطالبی نوشته‌اند. یکی از این افراد شرف بغلانی است که اکنون اعلام شده که دستگیر شده است.

فرد دیگری به نام حشمت استانکزی که خود را سخنگوی پلیس کابل معرفی کرده، در فیس‌بوک خود مدعی شده است که فرخنده، برای به دست آوردن تابعیت آمریکا و اروپا دست به سوزاندن قرآن زده است. اکنون سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفته که پلیس کابل سخنگو ندارد و این فرد کارمند روابط عمومی وزارت کشور است.

در ویدیوهایی که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، تعدادی از افراد پلیس در محل واقعه دیده می‌شوند که یا بسیار ضعیف عمل‌ می‌کنند یا ناظر ماجرا هستند بی آنکه در آن دخالتی بکنند.

اسفند صدیق صدیقی گفته است: «ویدیوهایی که از این حادثه وجود دارد در شناسایی عاملان این حادثه و چگونگی عملکرد پلیس به ما کمک می‌کند.»

عبدالرحمن احمدزی، رییس بخش اوقاف وزارت حج افغانستان اما در یک مصاحبه ویدئویی گفته است: «اگر این زن قرآن را آتش زده باشد، ما اقدام مردم را توجیه می‌کنیم.»

تلویزیون‌های خصوصی افغانستان تصویری از جسد سوزانده شده این زن منتشر کرده‌اند و ویدئوهایی از آن در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب وجود دارد. نکته ابهام‌آمیز این ویدئوها بی‌تفاوتی پلیس به اقدام مردان خشمگین است. همچنین در این ویدئوها افراد دیگری دیده می‌شوند که تنها تماشاچی بوده‌اند و اقدامی نکرده‌اند.

برخی از کاربران شبکه‌های مجازی هم نوشته‌اند که این زن برای گرفتن تعویذ نزدیک «ملا» رفته اما آن فرد به او «دست‌درازی» کرده و در واکنش، این زن تعویذ آن ملا را سوزانده است. در برخی روایت‌ها هم گفته می‌شود که دلیل سوزانده شدن تغویذ توسط فرخنده، کارگر نیفتادن دعای تعویذ بوده است.

یک تلویزیون افغان به نام طلوع از خانواده زن کشته شده نقل کرده است که فرخنده در ۱۶ سال گذشته مشکل روانی داشته و قصد سوزاندن قرآن را نداشته است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'