سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
توافق با ایران، شروع مسابقه تولید سوخت هسته‌ای در منطقه

توافق با ایران، شروع مسابقه تولید سوخت هسته‌ای در منطقه

عربستان سعودی: هر آنچه که از این گفت‌وگوها بیرون آید، ما هم به دنبال همان خواهیم بود.

ترکی الفیصلکیهان نوین: شاهزاده ترکی الفیصل، از مقام های ارشد خاندان آل سعود، هشدار داده است که توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند سایر کشورهای منطقه را به تولید سوخت اتمی ترغیب کند.

رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی به بی‌بی‌سی گفته در صورت رسیدن به توافق با ایران، کشورش ممکن است به دنبال همان حقوق برود.

بنا به گزارش بی بی سی فارسی، او تاکید کرده است: “من همیشه گفتم هر آنچه که از این گفت‌وگوها بیرون آید، ما هم به دنبال همان خواهیم بود.”

دیدارهای چندجانبه ایران و مقام‌‌های غربی در آستانه پایان سومین مهلت رسیدن به یک توافق هسته‌ای، از دیروز آغاز شده است.

شش قدرت جهانی مشغول مذاکراتی با ایران هستند که هدف آن محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای است.

منتقدان ایران در منطقه از جمله عربستان سعودی اعتقاد دارند که محدود کردن فعالیت‌‎های هسته‌ای و نه توقف کامل آن، باعث سرعت گرفتن مسابقه تولید تسلیحات هسته‌ای در منطقه خواهد شد.

ترکی الفیصل که بیش از ۲۰ سال ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی را تا سال ۲۰۰۱ به عهده داشته است، در این زمینه گفت: “اگر ایران در هر سطحی توانایی غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد، فقط عربستان سعودی نیست که دنبال همین خواسته خواهد رفت.”

بنا به گفته این شاهزاده سعودی در صورت امضای توافق با ایران “درها در تمام جهان بدون هیچ ممنوعیتی به روی این روند باز خواهد بود.” وی گفته است که دلیل مخالفتش با توافق با ۱+۵ همین موضوع است.

 

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'