سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

انتقاد دوباره احمد شهید به بالا بودن موارد اعدام در جمهوری اسلامی

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران بار دیگر وضعیت حقوق بشر و آزادی‌های سیاسی و مدنی در ایران را نامناسب توصیف کرده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است تا به این وضعیت پایان دهند.

indexکیهان نوین: در آخرین گزارش احمد شهید، از جمله به بالا بودن تعداد اعدام‌ها، محدود کردن رسانه‌ها، و تداوم بازداشت و برخورد با روزنامه نگاران و فعالان رسانه‌ای اشاره شده است.

آقای شهید در این گزارش ۸۱ صفحه‌ای، که روز پنجشنبه در شهر ژنو سوئیس به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کرد، تعداد اعدام‌ها در ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی را دست کم ۷۵۳ نفر اعلام کرد که این آمار بالاترین تعداد اعدام در ایران در ۱۲ سال گذشته است .

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین از مقامات ایران خواسته است قوانین سختگیرانه‌ای که برخلاف استانداردها و قوانین بین المللی منجر به صدور احکام اعدام، بویژه در پرونده‌های مربوط به مواد مخدر می‌شوند، را لغو کنند.

احمد شهید در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به محدود کردن آزادی مطبوعات، مسدود کردن سایت‌های اینترنتی و تداوم زندانی بودن بیش از ۳۰ روزنامه نگار ایرانی، خواستار رفع این محدودیت‌ها شد.

آقای شهید از سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران منصوب شده است. انتخابی که در پی عدم اجازه مقامات ایران برای سفر گزارشگران موضوعی سازمان ملل متحد به ایران، و گزارش‌های متعدد از نقض گسترده حقوق بشر در ایران صورت گرفت.

مقامات جمهوری اسلامی هنوز با وجود درخواست‌های مکرر احمد شهید، برای سفر او به ایران موافقت نکرده‌اند و می‌گویند گزارش‌های او برای «سیاه نمایی» وضعیت ایران، و تحت تاثیر کشورهای غربی و مخالفان حکومت ایران صادر می‌شوند. مقام‌های ایران حتی در برخی موارد، او را با الفاظ توهین آمیز خطاب می‌کنند.

نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر و آزادی بیان می‌گویند وضعیت حقوق بشر در ایران، با وجود روی کار آمدن دولت حسن روحانی بهبود نیافته است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'