سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
اظهار امیدواری فدریکاموگزینی به حصول نتیجه مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی

اظهار امیدواری فدریکاموگزینی به حصول نتیجه مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی

فدریکا موگرینی، به کسانی که درباره مذاکرات جاری میان جمهوری اسلامی  و شش قدرت بزرگ جهان سخنان نگران کننده ای ابراز می کنند، هشدار داد.

2015-01-29T150745Z_1710694416_GM1EB1T1S6R01_RTRMADP_3_UKRAINE-CRISIS-EU_1کیهان نوین: فدریکا موگرینی، رییس روابط خارجی اتحادیه اروپا،  به کسانی که درباره مذاکرات جاری میان جمهوری اسلامی  و شش قدرت بزرگ جهان سخنان نگران کننده ای ابراز می کنند، هشدار داد.

رییس روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت : در زمانی که مذاکرات به حصول نتیجه نزدیک میشود، سخن گفتن از جزئیات و یا جزئیات یکجانبه و یا اطلاعاتی که به عنوان مفاد موافقت نامه در دسترس عموم قرار می گیرد به سود مذاکرات نیست.

خانم موگرینی گفت “از همه دست اندرکاران دعوت می کنم که در جهت تسهیل گفتگوها گام بردارند و تلاش های دیپلماتیک را به مخاطره نیندازند”.

وی افزود : ” مذاکرات بخوبی پیش می رود و ما به انعقاد یک موافقت نامه نزدیک می شویم. گام های مهمی هفتۀ گذشته بر داشته شده است و اینک نشانه های دلگرم کننده ای در این زمینه وجود دارد”.

رییس جمهوری آمریکا، باراک اوباما، روز دوشنبه در آستانۀ سخنرانی نخست وزیر اسراییل در برابر کنگره آمریکا، اظهارات وی را درباره مذاکرات جاری میان تهران و قدرتهای بزرگ جهان در باره برنامه هسته ای ایران نادرست توصیف کرد. رییس جمهوری آمریکا با این حال از ابراز خوشبینی نسبت به بخت موفقیت این مذاکرات خودداری کرد.

«باراک اوباما گفت: اگر ایران توافقی را برای کنترل برنامه هسته ای خود بپذیرد، این توافق بدون تردید از هر اقدام نظامی ممکن از سوی آمریکا و یا از سوی اسرائیل کار آرا تر خواهد بود. و البته بسیار کارآرا تر از بر قراری مجازات و به اجرا گذاشتن آن.

باراک اوباما افزود: نخست وزیر اسراییل، نتان یاهو حرفهای فراوانی زده است  که موافقت نامه در دست بررسی با ایران، یک توافق نا مطلوب خواهد بود، که این موافقت نامه منجربه پرداخت ٥٠ میلیارد دلار به ایران خواهد شد، که ایران به هر حال توافق را به اجرا نخواهد گذاشت… هیچیک از اینها به اثبات نرسید. هنوز معلوم نیست که ایرانیان بتوانند به پیشنهادات موجود پاسخ مثبت دهند. اما من باید در دفاع از آنان بگویم که مذاکره کنندگانی جدی هستند و در گفتگو ها ناگزیر باید ملاحظات و سیاست داخلی خود را نیز در نظر بگیرند.
اینک احتمال دست یافتن به یک توافق از ٤ یا ٥ ماه پیش بیشتر شده است. اما هنوز نکات بسیاری نیز باید روشن و بر سر آنان توافق به عمل آید.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نسبت به سخنان باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و مواضع رییس جمهوری آمریکا را که (به گفته او) با عباراتی “تهدید آمیز و غیر قابل قبول” بیان شد، مورد انتقاد قرار داد.

در عین حال محمد ظریف، اظهارات اخیر رییس جمهوری آمریکا را به منظور مقابله با تبلیغات نخست وزیر اسرائیل، و دیگر مخالفان مذاکرات هسته ای دانست.

وزیرخارجه ایران در سوییس تاکید کرد جمهوری اسلامی با صداقت وارد مذاکرات شده و به گفته او تسلیم زیاده خواهی و مواضع غیرمنطقی طرف مقابل نخواهد شد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'