سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ابتکار: عده‌ای تلاش می‌کنند فضا را نا آرام جلوه دهند

ابتکار: عده‌ای تلاش می‌کنند فضا را نا آرام جلوه دهند

معصومه ابتکار، عضو کابینه حسن روحانی و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، ضمن ابراز تاسف از جمله به علی مطهری در شهر شیراز گفت که «عده‌ای» تلاش می‌کنند فضای کشور را «ناآرام جلوه دهند».

 

5AF86961-534B-4F3B-9990-E381F6C11D7C_w640_r1_s_cx0_cy5_cw0کیهان نوین: معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، روز سه‌شنبه، چهارم فروردین، در مشهد گفت: «تمام تلاش دولت بر این است که فضایی آرام در کشور و علی‌الخصوص دانشگاه‌ها حاکم شود، اما متاسفانه عده‌ای در تلاش هستند تا فضا را ناآرام جلوه دهند.»

وی با بیان این که نمی‌توان عاملان حمله به علی مطهری در شهر شیراز را «حزب‌اللهی» نامید افزود: «باید فضای نقد و انتقاد برای همه گروه‌های سیاسی در کشور ایجاد شود، دانشجویان و مردم حزب‌اللهی هیچ گاه عقاید خود را با خشونت عنوان نمی‌کنند.»

سخنان ابتکار در مشهد در حالی است که احمد علم‌الهدی، امام جمعه این شهر، روز یک‌شنبه، دوم فروردین، علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، را «عنصر غیرارزشی و منحرف» و حمله‌ کنندگان به او در شهر شیراز را «مردم ارزش‌مدار» توصیف کرد.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، که روز ۱۸ اسفند ۹۳ برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود در فرودگاه این شهر «با هجوم نیروهای لباس‌شخصی مورد ضرب‌وشتم» قرار گرفت و در ‌‌نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

پس از این اتفاق، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در نامه‌ای به وزیران اطلاعات و کشور عاملان حمله به آقای مطهری را «اوباش» خواند و به آنان دستور داد که این اتفاق پیگیری شود.

پیش از این سخنان متفاوتی درباره عوامل حمله به مطهری از سوی چهره‌های سیاسی اصول‌گرا مطرح شده ‌است.

از جمله حمید رسایی، از نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس، در این باره گفت: «اتفاقی که در شیراز رخ داده کار بچه حزب‌اللهی‌ها نیست و اگر کسی که این کار را کرده چنین ادعایی دارد، مثل آنهایی که از اعتدال دم می‌زنند، دروغ می‌گوید.»

این در حالی است که محی‌الدین حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق شیراز، گفته بود که عوامل حمله به مطهری «اراذل و اوباش نبوده اند، جوان نمازخوان ولایتی جان‌برکف برای اسلام بودند».

در همین حال علی مطهری، روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفند ۹۳ درباره حمله‌کنندگان به خود گفت: «ظاهراً یک اصلِ پذیرفته شده بود؛ این افراد از تجهیزات‌شان مانند موتورهای سنگین و گاز فلفل معلوم بود از کجا دستور گرفته‌اند.»

«موتورهای سنگین» معمولاً توسط نهادهای نظامی و نیروهای بسیج در ایران استفاده می‌شود.

خانم ابتکار روز سه‌شنبه در ادامه سخنان خود ضمن ابراز تاسف از حمله به علی مطهری گفت: «باید بین تخریب و نقد تفاوت قائل شویم، عده‌ای تمام تلاش‌شان بر این است که اجازه ندهند سخن حق شنیده شود، ولی در این میان دولت تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که صدای همگان علی‌الخصوص در محیط‌های علمی شنیده شود.»

وی افزود: «نقد و اعتراض باید در چارچوب قانون برای جلوگیری از هرج و مرج صورت گیرد، لذا این که هرکسی با سلیقه شخصی بخواهد به مخالفت بپردازد مورد قبول دولت نیست و این امر مورد قبول دولت و هیچ کدام از قوای سه‌گانه کشور نیز نمی‌باشد.»

در سال گذشته پیش از حمله به آقای مطهری، تعدادی از همایش‌ها و سخنرانی‌های سیاسی اصلاح‌طلبان و چهره‌های منتقد به دلیل ممانعت گروه‌های فشار لغو شده بود.

از جمله در خرداد ۹۳ همایش‌ها و سخنرانی‌های اصلاح‌طلبان برای بزرگداشت «دوم خرداد» در تعدادی ازشهرهای ایران از جمله یاسوج و بوشهر لغو شد.

پیش از آن نیز دانشگاه دولتی آیت‌‌الله بروجردی در شهر بروجرد ، ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۹۳، از لغو سخنرانی حسن خمینی به دلیل «تهدیدهای تشنج‌آفرین افراط ‌گرایان» خبر داده بود.

پس از لغو این سخنرانی، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، اعلام کرد که فرماندار بروجرد «قصور خود» در خصوص لغو این همایش را پذیرفته و استعفا کرده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'