سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

مجلس خواستار پرداخت مالیات از سوی آستان‌ قدس و قرارگاه خاتم الانبیا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آستان‌‌های مقدس و قرارگاه‌های سازندگی را مکلف به پرداخت مالیات کردند.

مجلسکیهان نوین: بر اساس مصوبه‌ای که نمایندگان مجلس در هنگام بررسی بودجه سال ۹۴ به تصویب رساندند، آستان‌های مقدس نظیر آستان قدس رضوی و قرارگاههای سازندگی مانند قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران، مکلف شده‌اند که در سال آینده اظهارنامه‌های مالیاتی شرکت‌های وابسته خود را تنظیم کرده و مالیات پرداخت کنند.

نهادهایی مانند آستان قدس رضوی به این دلیل که درآمد آنها از محل نذرها و وقف‌های مردمی است، از سوی آیت الله خمینی از پرداخت مالیات معاف شدند، اما اکنون آستان قدس رضوی به یک مجموعه بزرگ تبدیل شده که فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای دارد.

قرارگاه خاتم الانبیای سپاه که نیز ابتدا برای رفع مشکلات مربوط به جنگ فعالیت می‌کرد، اکنون به بزرگترین شرکت داخلی در حوزه‌های عمرانی تبدیل شده است و شرکت‌های خصوصی توان رقابت با آن را ندارند.

همچنین نهادهای زیر نظر رهبری از پرداخت مالیات و هرگونه حساب و کتاب معاف هستند. به تازگی اکبر هاشمی رفسنجانی، نیز گفت وقتی در مجلس خبرگان، که ناظر بر عملکرد رهبر است، خواستار پاسخگویی نهادهایی چون آستان قدس رضوی شدیم، کسی حاضر به پاسخگویی نشد.

نمایندگان مجلس ایران سه ماه پیش نیز طی مصوبه‌ای خواستار پرداخت مالیات از سوی نهادهای زیر نظر رهبر شده بودند اما شورای نگهبان آن مصوبه را رد کرد.

دو سال پیش، خبرگزاری رویترز گزارش داد که سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، یک امپراتوری ۹۵ میلیارد دلاری را در «ستاد اجرای فرمان امام» مدیریت می‌کند که به هیچ جا و هیچ کس پاسخگو نیست.

با کاهش قیمت نفت، دولت حسن روحانی برای تامین بودجه سال آینده مشکل دارد. بخصوص که بخشی از این مشکل به خاطر معافیت و فرار مالیاتی است. ایرج ندیمی، نماینده مجلس گفت که ۱۲ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی و ۱۱ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی، «فشار سنگینی» به نظام پولی ایران وارد کرده است.

بنا بر نظر کارشناسان و اقتصاددانان ایرانی، در حال حاضر در اقتصاد ایران، مالیات از بخش نحیف اقتصاد ایران دریافت می‌شود در حالیکه بخش قابل توجهی از اقتصاد که حدود ۴۰ درصد تولید ملی را در اختیار دارد تنها یک تا یک و نیم درصد مالیات می‌پردازند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'