سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

روابط متشنج بین اوباما و نتانیاهو بر سر جمهوری اسلامی

از دیدگاه باراک اوباما، انعقاد یک توافق نامه با تهران، در سیاست خارجی دولت آمریکا از جایگاه برجسته ای برخوردار است.

washintonpostکیهان نوین: ژروم کارتیه از واشنگتن نوشت: این روزها هیچ چیز میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خوب نیست.

نتانیاهو و اوباما که هر دو در سال دو هزار و نه به قدرت رسیدند هیچگاه با یکدیگر تفاهم نداشته اند. اما نخست وزیر اسرائیل سه شنبه آینده با سخنرانی خود در کنگره آمریکا، بیش از هر زمان دیگر گسست در رابطه خود با اوباما را نمایان خواهد ساخت و روابط میان دو طرف را در بوته آزمایش جدی قرار خواهد داد. رئیس جمهور آمریکا از این که برنامه سخنران آتی نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا بدون اطلاع وی میان نتانیاهو و رییس مجلس نمایندگان آمریکا تدارک دیده شده است، هر گونه دیدار نتانیاهو با مقامات کاخ سفید را منتفی دانسته است. جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز که غالبا در سخنرانی مقامات و رهبران کشورهای خارجی در کنگره حضور می یابد، راهی یک سفر خارجی می شود تا در سخنرانی نتانیاهو در کنگره غایب باشد.

تنشهایی که این ماجرا در آمریکا ایجاد کرده کاملا آشکار و محسوس است و مسئولان کاخ سفید برای نشان دادن خشم خود از این قضیه هر گونه مدارا را کنار گذاشته اند.

در ادامه گزارش به اظهارنظر یکی دیگر از مسئولان عالی رتبه آمریکایی درباره اختلاف بین تل آویو و واشنگتن اشاره می کند و بیان می کند که سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، در سخنان غیرمعمول خود در این باره اذعان کرده است که سفر آتی نتانیاهو به آمریکا اثری ویرانگر خواهد داشت.

اما نخست وزیر اسرائیل نیز در خصوص پروژه جنجال برانگیز خود مبنی بر سخنرانی در تاریخ سوم مارس در برابر کنگره آمریکا در خصوص برنامه هسته ای ایران که مخالفت شدید باراک اوباما را برانگیخته است، بر مواضع پیشین خود اصرار ورزیده و تاکید کرده است که به آمریکا می رود نه برای این که به دنبال رویارویی با رئیس جمهور اوباما است، بلکه به خاطر این که باید وظیفه خودش را انجام دهد و درباره مسئله ای که به بقای اسرائیل مربوط می شود، صحبت کند.

مشاجره جدید میان سران آمریکا و اسرائیل در حالی شکل گرفته است که خطوط توافق نامه احتمالی میان ایران و کشورهای بزرگ در خصوص برنامه هسته ای این کشور در حال شکل گرفتن است، توافق نامه ای که می تواند به مناقشه ای که از ده سال پیش آغاز شده است پایان دهد. نوامبر گذشته ایران و گروه پنج به علاوه یک توافق کردند پیش از سی و یکم ماه مارس به یک توافق سیاسی دست پیدا کنند و سپس جزئیات فنی آن را برای یک توافق جامع پیش از اول ژوئیه نهایی کنند.

در شرایطی که بحث ها و گفتگوها در کنگره آمریکا در خصوص امکان اعمال تحریم های جدید بر ضد ایران به علت برنامه هسته ای این کشور حتی پیش از پایان مذاکرات بین المللی میان گروه پنج به علاوه یک و ایران به اوج رسیده است، دستگاه اجرایی آمریکا اقدام جمهوری خواهان را در دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره تلاش برای مداخله در این موضوع و اعمال نفوذ بر آن می داند.

از دیدگاه باراک اوباما، انعقاد یک توافق نامه با تهران ، در سیاست خارجی دولت آمریکا از جایگاه برجسته ای برخوردار است.

اما در جبهه مقابل نتانیاهو تاکید کرده است که هر کاری می کند تا مانع از انعقاد این توافق نامه شود چرا که چنین توافق نامه ای از نگاه او خطرناک است و همین باعث شده است تا مسئله هسته ای ایران برای وی از اولویت مطلق برخوردار باشد. نتانیاهو تاکید کرده است: من به کاخ سفید و رئیس جمهور آمریکا احترام می گذارم اما در خصوص مسئله ای با این اهمیت، وظیفه خود می دانم که برای تضمین امنیت اسرائیل هر کاری که لازم باشد انجام دهم.

بنیامین نتانیاهو اکتبر گذشته نیز در کاخ سفید در حضور نمایندگان رسانه های مختلف به باراک اوباما هشدار داد با ایران در زمینه هسته ای ، توافق نامه ضعیفی امضا نکند که این کشور را در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای قرار دهد. نخست وزیر اسرائیل در محافل سیاسی و اقتصادی آمریکا به ویژه در جناح جمهوری خواه، از متحدان مهمی برخوردار است و با توجه به این که جمهوری خواهان در انتخابات اخیر کنگره آمریکا بر رقبای دموکرات خود پیروز شدند و از ژانویه امسال کنترل مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را به دست گرفتند، برخی از کارشناسان دعوت بحث برانگیز جمهوری خواهان از بنیامین نتانیاهو برای سفر به واشنگتن را نشانه تغییر گرایش جانبدارانه کنگره تعبیر می کنند. در عین حال اگر انتخابات پارلمانی آتی اسرائیل که ظرف دو هفته آینده برگزار خواهد شد و همچنین توازن سیاسی جدید آمریکا ( برای اولین بار از زمان به قدرت رسیدن اوباما کنگره آمریکا به طور کلی تحت سیطره جمهوری خواهان درآمده است) را مد نظر قرار دهیم، به این نتیجه می رسیم که همه عناصر لازم و شرایط مناسب برای به اوج رسیدن تنش ها یک جا جمع شده اند.

به گزارش (irib) آرون دیوید میلر، از کارشناسان مرکز افکارسنجی وودرو ویلسون ، در این باره می گوید: به اعتقاد من روابط میان سران آمریکا و اسرائیل که کاملا گل آلود است، در نهایت به شکل گیری یک طوفان تمام عیار منجر خواهد شد.

این دیپلمات سابق آمریکا که به نمایندگی از طرف دولت های متوالی که در آمریکا روی کار آمده اند در مذاکرات خاورمیانه شرکت کرده است، می افزاید: این در واقع تعارض شخصیت ها و سیاست ها است.

از زمانی که خبر سفر غیرمنتظره و خلاف معمول بنیامین نتانیاهو به اسرائیل منتشر شد، مسئولان کاخ سفید نیش و کنایه های زیادی به دولت اسرائیل زده اند. به عنوان مثال کاخ سفید آشکارا از این مسئله ابراز تاسف کرده است که اسرائیل اخبار و اطلاعاتی ناقص درباره مذاکرات جاری در خصوص برنامه هسته ای ایران منتشر می کند تا به این ترتیب موضع آمریکا را تغییر دهد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یکی از کمیته های مجلس نمایندگان کشورش تاکید کرد: ما در تعهد خود در حمایت از اسرائیل پیوسته پیشگام هستیم اما شاید نتانیاهو در قضاوت خود درباره برنامه هسته ای ایران صرفا دچار اشتباه شده باشد.

از دیدگاه آرون دیوید میلر، دستگاه اجرایی آمریکا از این گام اشتباه نتانیاهو ( سخنرانی آتی وی در کنگره آمریکا) استفاده می کند تا در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل یک پیام آشکار ارسال کند. این کارشناس افزود: آنها ( آمریکایی ها) مسلما نمی توانند به صراحت اعلام کنند اما اگر به دقت نگاه کنیم خواهیم دید که آنها دوست دارند نتانیاهو از قدرت کنار برود.

کاخ سفید هنوز مشخص نکرده است که آیا در کنفرانس سالانه آیپک AIPAC ، اصلی ترین لابی اسرائیلی در آمریکا، که از یکشنبه آینده آغاز خواهد شد، نماینده خواهد داشت یا خیر. این مسئله دیدگاهی را که در واشنگتن در آستانه سفر آتی نتانیاهو به آمریکا وجود دارد، به خوبی نمایان می سازد. باراک اوباما در این کنفرانس در سال دو هزار و دوازده حضور یافت و سخنرانی کرد.

سفر جنجال برانگیز آتی نتانیاهو به واشنگتن در طبقه سیاسی آمریکا نیز اختلافاتی ایجاد کرده است. ریچارد دوربن و دایان فینستین، سناتورهای متنفذ آمریکایی، در نامه های الکترونیکی خود تاکید کرده اند: خوشبختانه از دیرباز حمایت آمریکا از اسرائیل فراتر از خط کشی های حزبی بوده است. بنابراین ما نگران آن هستیم که مبادا دعوت از نتانیاهو برای سفر به اسرائیل و سخنرانی در کنگره بدون مشاورت قبلی با کاخ سفید، این رویکرد را تضعیف سازد.

کاخ سفید که به رغم اختلافات موجود میان دولت آمریکا و مقامات اسرائیل درباره ادامه شهرک سازی در سرزمین های فلسطینی، پیوسته بر رابطه خدشه ناپذیر میان آمریکا و اسرائیل تاکید می کند از هر گونه تفسیر درباره روابط میان اوباما و نتانیاهو خودداری می ورزد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید این هفته در پاسخ به سوالی در این باره فقط به گفتن این نکته بسنده کرد که مدت زمانی که باراک اوباما برای دیدار با نخست وزیر اسرائیل اختصاص داده به مراتب بیشتر از زمانی است که برای رهبران دیگر کشورها گذاشته است. اگر نخست وزیر اسرائیل در انتخابات پارلمانی هفدهم مارس پیروز شود، سران آمریکا و اسرائیل که روشهای کاملا متفاوتی را دنبال می کنند، چاره ای ندارند جز این که نزدیک به دو سال دیگر نیز با یکدیگر کنار بیایند.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'