سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
دانشجویان و جوانان چند شغله، بیشترین مصرف‌کنندگان شیشه در ایران

دانشجویان و جوانان چند شغله، بیشترین مصرف‌کنندگان شیشه در ایران

گزارش‌ها از تهران حکایت از آن دارد که تولید و مصرف مواد مخدر اعتیاد‌آور مانند شیشه یا همان متامفتامین، در بین ایرانیان به ویژه دانشجویان و قشر کم درآمد که مجبورند دو یا سه کار داشته باشند، افزایش یافته است.

images (36)کیهان نوین: این افزایش تولید و مصرف در حالیست که تولید و توزیع مواد مخدر در ایران مجازات‌های سنگین و حتی اعدام برای عاملان آن در پی دارد.

در این بین، شیشه با اقبال بیشتری در بین جوانان ایرانی روبه رو شده است. آسوشیتدپرس از تهران به نقل از یک روانشناس گزارش داد که بیشتر مراجعه کنندگانش نوجوانان تحت فشار کنکور، دانشجویان و جوانان دو یا چند شغله‌هایی هستند که به خیال اینکه مصرف این مواد به بیدار ماندنشان کمک میکند، شیشه مصرف می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از علی رضا جزینی، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران نوشت که سن مصرف مواد مخدر در کشور به ۱۵ سال رسیده است. به گفته او یک درصد دانش‌آموزان کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند که ۶۰ درصد این تعداد، شیشه مصرف می‌کنند.

در همین رابطه، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران نیز گفت که حدود ۶ درصد دانشجویان وزارت علوم و حدود ۶ درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند.

تعداد افرادی که سال ۱۳۸۸ ماده مخدر صنعتی شیشه مصرف می‌کردند تنها سه درصد معتادان را شامل می‌شد که هم اکنون این آمار به تعداد نگران کننده ۲۶ درصد رسیده است.

یکی از مقامات مبارزه با مواد مخدر نیز گفت که پلیس امسال توانسته است ۴۱۶ لابراتوار یا آشپزخانه‌ زیرزمینی تولید شیشه را از بین ببرد که ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

آسوشیتدپرس به نقل از مقامات مبارزه با مواد مخدر و بهداشتی ایران نوشته است که حدود دو میلیون شهروند، از جمعیت ۷۸ میلیونی ایران معتاد به مواد مخدر هستند و با وجود اینکه از هر ده اعدام در ایران ۹ مورد آن مربوط به محکومیت مواد مخدر است، ولی استفاده از این ماده رو به افزایش است.

حسین قاضیان جامعه شناس، نحوه غلط مبارزه با مواد فروشان را علت گسترش اعتیاد در این جوانان دانست. او در این باره گفت: «مبارزه با خرده فروشان در سطح شهرها برای پاک کردن چهره شهرها از تصاویر اعتیاد و توزیع مواد مخدر باعث شده که نوجوانان به گروه توزیع کننده خرد مواد مخدر افزوده شوند. چرا که آنها کمتر درمعرض یا مظان اتهام نیروهای مبارزه کننده هستند و شاید به این دلیل که خودشان مواد مخدر توزیع می‌کنند، اغلب معتاد نیز هستند و اساسا معتاد می‌شوند تا در چرخه بمانند.»

مقامات ایران بر این باورند که مصرف اینگونه مواد مخدر به مصرف تریاک منجر خواهد شد. این ماده مخدر به راحتی از افغانستان، کشوری که برپایه آمار سازمان ملل تولید کننده سه چهارم تقاضای بازار تریاک در جهان است، وارد می‌شود.

بنابر این تهران دست به کار شده و کارزار اطلاع رسانی در این باره را آغاز کرده است. بنابر گزارشها در سه دهه گذشته حدود ۴ هزار پلیس ایران و پرسنل انتظامی ایران در راه مبارزه با مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'