سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
خشک شدن دو سوم تالاب‌های ایران

خشک شدن دو سوم تالاب‌های ایران

یک مقام سازمان محیط زیست ایران از خشک شدن بیش از ۶۷ درصد تالابهای ایران خبر داد.

download (55)کیهان نوین: مسعود باقرزاده کریمی، معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ایران با اعلام این خبر به خبرگزاری ایلنا گفت «توسعه بی رویه و سدسازی، اصلی‌ترین دلایل خشک شدن تالاب‌های ایران است.»

کاهش بارندگی و افزایش دما نیز از دیگر دلایل این مشکل زیست محیطی عنوان شده است.

بنا بر آمار سازمان ملل متحد، مساحت تالاب‌های ایران سه میلیون هکتار است که پس از کانادا دومین کشور جهان در این زمینه است. تالاب‌های ایران محل زیست بیش از ۱۴۰ گونه پرنده بومی و مهاجر است که حدود ۳۰ درصد از پرندگان ایران را تشکیل می‌دهند.

گروهی از کارشناسان محیط زیست، مدیریت نکردن پسماندها و فاضلاب‌ها در محیط تالابی، قطعه قطعه کردن تالاب، آتش زدن حوضچه‌های نفتی در تالاب و تخلیه پسماندهای نفتی در محدوه تالابی را از دیگر دلایل خشک شدن تالاب‌های ایران می‌دانند.

برخی کارشناسان معتقدند که خشک شدن تالاب‌های استان خوزستان، در بروز توفان ریزگردهایی که آلودگی هوای بی‌سابقه‌ای را به ویژه در اهواز و دیگر شهرهای این استان رقم زد، مؤثر بوده است.

حمید پوران پژوهشگر ارشد محیط زیست مؤسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه لندن به بخش فارسی صدای آمریکا می‌گوید «عدم مدیریت مناسب و اولویت بندی اشتباه مسولان باعث شده است تا سدسازی‌ها به خشک شدن تالاب‌ها بیانجامد.»

آقای پوران در عین حال کم آبی در سال‌های اخیر را باعث تشدید روند از بین رفتن تالاب‌های ایران می‌داند.

بر اساس یک معاهده بین‌المللی که در سال ۱۳۵۰ در شهر رامسر استان مازندران به امضا رسید و به کنوانسیون رامسر مشهور شد، کشورهای امضاکننده موظف شدند از تالاب‌ها حفظ و نگهداری کنند .

یازده نهاد ایرانی مدافع حقوق بشر هم به تازگی در نامه‌ای به سازمان ملل متحد با توجه به مسولیت ایران براساس حقوق بین‌الملل برای رعایت حق حیات، حق سلامت و حق برخورداری از محیط زیست سالم شهروندانش از گزارشگران مستقل سازمان ملل خواسته اند تا به دولت ایران پیشنهادهای مشخصی برای حمایت از حقوق شهروندان خود و جبران خسارت‌های بوجود آمده مردم به ویژه ساکنان استان خوزستان بدهند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'