سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تخصیص بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای افزایش «فرزندآوری»

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران می‌گوید ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برای افزایش نرخ باروری اختصاص داده است.

images (39)کیهان نوین: محمد اسلامی، معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در این باره اظهارداشت این بودجه با هدف افزایش جمعیت، در «درمان ناباروری، زیرپوشش بیمه قراردادن داروهای ناباروران و کاهش هزینه‌های آن‌ها» هزینه می‌شود.

به گفته اسلامی، وزارت بهداشت تأکید دارد در صورتی که خانواده‌ها «شرایطش» را داشته باشند، از تک‌فرزندی به فرزندآوری بیشتر ترغیب شوند.

نرخ باروری کنونی در ایران ۱.۸ و در جهان ۲.۱ کودک به ازای هر مادر است.

اسلامی ماه گذشته گفته بود وقتی میزان باروری جمعیت یک کشور زیر دو باشد یک تهدید برای آن جامعه به‌شمار می‌آید.

به‌گفته این مقام وزارت بهداشت «مرگ‌ومیر مادران، افزایش طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، تک‌فرزندی در ‌خانواده‌ها و انجام بارداری پُرخطر در سنین زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال و فرزندآوری زوجین بعد از پنج تا شش سال بعد از ازدواج» از جمله دلایل کاهش جمعیت در ایران است.

وی می‌گوید: «ممانعت از بچه‌دار شدن بسیاری از زوجین بعد از ازدواج، چالش سیاست‌های جمعیتی به‌شمار می‌رود.»

چندی پیش محمد ناظمی اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال گفته بود که ۳۳ درصد از زوج‌ها در ایران «تمایل به نداشتن فرزند و یا تک‌فرزندی دارند.»

به گفته وی در ایران هم‌اکنون «شیب ولادت کاهش یافته، شیب فوت افزایش، شیب ازدواج کاهش و شیب طلاق هم افزایش یافته است و جامعه به سمت کاهش جمعیت می‌رود.»

اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران سرعت بیشتری گرفته است. سیاست‌های جمعیتی در ایران در پی سخنرانی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران در جمع گروهی از مردم شهر بجنورد به‌طور کلی تغییر یافته است.

علی خامنه‌ای، ۱۹مهرماه سال گذشته در سخنانی موضع‌گیری سال‎های قبل خود در مورد کنترل جمعیت در ایران را اشتباه خوانده و از خداوند خواسته بود او را به خاطر این سیاست ببخشد.

به دنبال مخالفت علی خامنه ای با ادامه سیاست‌های کنترل جمعیت٬ وزارت بهداشت بودجه‌ مرتبط با این سیاست را قطع کرده است و به جای آن طرح‌های تشویق به باروری به‌سرعت در حال طراحی و اجرا هستند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'