سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تجمع فعالان دموکراسی در مرکز شهر هنگ کنگ

تجمع فعالان دموکراسی در مرکز شهر هنگ کنگ

فعالان دموکراسی در هنگ‌کنگ در حال تجمع در خیابانهای مرکزی این شهر هستند.

download (8) کیهان نوین:این اولین تجمع این فعالان در سال‌ جاری میلادی است.

براساس گزارشها از منطقه نیروهای امنیتی پلیس برای مقابله احتمالی با تظاهرکنندگان در مرکز این شهر مستقر شده‌اند. اما گفته شده نشانه‌ای دیده نمی‌شود از اینکه تجمع کنندگان بخواهند به مانند سال گذشته در مرکز هنگ‌کنگ موانعی ایجاد کرده و بار دیگر برای مدتی به روند فعالیتهای روزانه این منطقه خلل وارد کنند.

در ماه دسامبر سال گذشته میلادی پلیس آخرین چادرها و موانع ایجاد شده از سوی فعالان طرفدار دموکراسی در هنگ‌کنگ را برچید. این موانع، عبور و مرور و فعالیتهای روزانه در مرکز شهر را مختل کرده بود.

این فعالان که در اواخر سال گذشته هفته‌ها در مرکز هنگ‌کنگ دست به تظاهرات و تجمع زده بودند، خواهان برگزاری انتخابات آزاد در هنگ‌گنگ هستند.

تظاهرکنندگان در واقع به چگونگی انتخاب رهبر بعدی هنگ‌کنگ معترضند و از تصمیم چین برای تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ۲۰۱۷ خشمگین هستند.

کری گریسی، دبیر سرویس چینی بی‌بی‌سی می‌گوید که دو ماه پس از برچیدین آخرین موانع ایجاد شده از سوی معترضان در مرکز هنگ‌کنگ، تجمع امروز اول فوریه، برای برگزارکنندگان طرفداران دموکراسی و قدرت آنها در برگزاری این تجمع آزمونی بسیار مهم است.

هنگ‌کنگ شهری جزیره‌ای در چین است که تا سال ۱۹۹۷ مستعمره بریتانیا بود.

هنگ‌کنگ از دهه ۱۸۴۰ تحت حاکمیت بریتانیا بود اما در سال ۱۸۹۸، دولت‌های بریتانیا و چین معاهده‌ای را امضا کردند که براساس آن، هنگ‌کنگ به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار بریتانیا قرار گرفت.

بریتانیا در سال ۱۹۹۷، هنگ‌کنگ را با فرمول “یک کشور، دو نظام” به چین برگرداند.

بر این اساس، مردم هنگ‌کنگ از آزادی بیان و حق اعتراض برخوردارند، حقوقی که مردم سرزمین اصلی چین از آن محرومند.

بریتانیا و چین پیشتر در سال ۱۹۸۴ توافق کرده بودند که هنگ‌کنگ تا سال ۲۰۴۷ ، به جز در امور خارجی و دفاعی دارای سطح خودمختاری بالایی باشد.

اما چین در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد که تغییراتی در قوانین انتخاباتی هنگ‌کنگ اعمال خواهد شد.

چین در ماه اوت سال گذشته میلادی اعلام کرد که در انتخابات سال ۲۰۱۷ هنگ‌کنگ، رای دهندگان تنها می‌توانند کاندیداهای مورد نظر خود را از فهرستی که قبلا تایید شده، انتخاب کنند.

این تصمیم چین اعتراض فعالان مخالف را در هنگ‌کنگ برانگیخت.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'