سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

ایران طرح روی جلد «شارلی ابدو» را محکوم کرد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی انتشار طرح روی جلد شارلی ابدو را محکوم کرد.

CHARLIEHEBDO03کیهان نوین: روز چهارشنبه 24 دیماه، 14 ژانویه، شماره جدید هفته نامه شارلی ابدو، و اولین شماره این نشریه فکاهی پس از حادثه تروریستی چهارشنبه گذشته پاریس، با نام “جان به در بردگان”، بر روی جلدش کارتونی از پیامبر مسلمانان را در سه میلیون نسخه، منتشر کرد که با استقبال کم نظیر و بی سابقه ای مواجه شد و در مدت زمان بسیار کوتاهی تمام شمارگان آن به فروش رفت.

در طرح روی جلد این شماره از این نشریه تصویر پیامبر اسلام با پلاکاردی در دست منتشر شده است که روی آن نوشته شده: «من شارلی هستم». تیتر این طرح نیز «همه چیز بخشیده شد» است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران انتشار تصویر کارتونی پیامبر مسلمین بر روی جلد شماره جدید نشریه «شارلی ابدو» را محکوم کرد و گفت: “در غرب از آزادی بیان سوء استفاده می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود.”

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، مرضیه افخم، چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه در نشست رسانه‌ای خود در پاسخ به سوالی درباره انتشار کاریکاتور پیامبر مسلمانان در نشریه فکاهی «شارلی ابدو» ادعا کرد: “ایران تروریسم را محکوم می‌کند و اقدامات تروریستی مغایر دیدگاه‌های اسلامی است.”

وی همچنین افزود:‌ «در عین حال ما اقدامات تحریک آمیز را نیز محکوم می‌کنیم و اقدام این هفته‌نامه از نظر ما یک اقدام توهین آمیز است و آن را کاملا محکوم می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی انتشار چنین طرحی را «سبب تحریک احساسات مسلمانان و جریحه‌دار شدن احساسات آن‌ها در جهان» دانست و گفت چنین اقدامی «دور تسلسلی از افراطی‌گری را در دنیا دامن می‌زند».

افخم «احترام به باورها، مقدسات و ارزش‌های پیروان ادیان الهی» را «یک اصل مسلم پذیرفته شده» خواند و گفت: «دولتمردان اروپایی، این اصل مهم را مورد توجه قرار دهند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه مدعی شد: «سوء استفاده از آزادی بیان که امروز در غرب رایج است، پذیرفته نیست و باید جلوی آن گرفته شود.»

در حمله مسلحانه صبح روز چهارشنبه ۷ ژانویه / ۱۷ دی به دفتر نشریه «شارلی ابدو» چهار کارتونیست برجسته این نشریه و در مجموع نیمی از تحریریه آن به قتل رسیدند.

شماره جدید «شارلی ابدو» در سه میلیون نسخه و به ۱۶ زبان، از جمله به زبان عربی منتشر شد و تا ساعت ۷ صبح روز چهارشنبه ۱۴ ژانویه / ۲۴ دی‌ماه همه نسخه‌های آن که روی پیشخوان کیوسک‌های مطبوعات فرانسه قرار گرفته بود فروش رفت. این استقبال از نشریه “شارلی ابدو” بی سابقه بوده است.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'