سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
دومین روز اعتصاب صدها تن از کارگران کارخانه واگن پارس اراک

دومین روز اعتصاب صدها تن از کارگران کارخانه واگن پارس اراک

در پی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات نمایندگان کارگران، کارفرما و نماینده قرارگاه خاتم الاوصیاء سپاه پاسداران، سهامدار اصلی کارخانه، اعتراض صنفی ۹۰۰ کارگر واگن پارس اراک در روز پنج‌شنبه ۴ دی‌ماه وارد روز دوم خود شد.

downloadکیهان نوین: روز چهارشنبه ۳ دی‌ماه کارفرما و نماینده قرارگاه خاتم الاوصیاء در جمع کارگران اعتصابی حاضر شدند و نماینده قرارگاه خاتم الاوصیاء که نام وی منتشر نشده با لحنی تند به کارگران گفته است این قرارگاه به این نتیجه رسیده که علی درخشنده‌بخت، رئیس شورای اسلامی کار را از کارخانه اخراج کند.

اعتصاب‌ کارگران روز چهارشنبه زمانی آغاز شد که کارفرما از تمدید قرارداد علی درخشنده‌بخت در این کارخانه خودداری کرد. کارگران اعتصاب کننده می‌گویند درخشنده‌بخت تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده در شورای اسلامی کار واگن پارس عضویت دارد و از مصونیت نمایندگی برخوردار است؛ بنابراین کارفرما حق اخراج او را ندارد.

کارت ورود به کارخانه علی درخشنده‌بخت نیز در روزهای گذشته توقیف شده است و او اجازه ورود به این واحد تولیدی را ندارد.

نماینده قرارگاه خاتم الاوصیاء در مذاکره با کارگران گفته است برای درخشنده‌بخت مراسم تودیع برگزار می‌کند و اخراج این نماینده کارگری به صلاح کارگران است.

به‌گفته کارگران، در جلسه‌ دیگری که غروب روز چهارشنبه با حضور اعضای شورای اسلامی کار برگزار شده کارفرما و نماینده فرمانده قرارگاه خاتم الاوصیاء بار دیگر بر اخراج رئیس شورا پافشاری کرده‌اند.

یکی از کارگران معترض که نخواست نامش فاش شود گفته است اعضای شورای اسلامی کار تا روز شنبه ۶ دی‌ماه به کارفرما مهلت داده‌اند که رئیس شورا را به کار بازگرداند و در غیر این‌صورت از سمت صنفی خود استعفاء می‌دهند.

در همین حال علیرضا واعظی، مدیر روابط عمومی واگن پارس شرکت ۹۰۰ نفر از کارگران در اعتصاب را انکار کرد و بدون توضیح بیشتر گفت تعداد کارگران معترض ۱۰۰ نفر است و تحصنی هم در کار نبوده است.

قرارگاه خاتم الاوصیاء سپاه پاسداران، سهامدار اصلی کارخانه واگن پارس، پروژه‌های بزرگ نفتی همچون توسعه میدان نفتی سومار، مشارکت در ساخت مسکن مهر، انجام پروژه قطار برقی مشهد تهران، انجام کنار گذر ساحلی رامسر و پروژه ۵ میلیارد دلاری طراحی و ساخت هواپیما و همچنین سرمایه دو بانک را نیز در اختیار دارد.

کارگران واگن پارس اراک پیش از این در شهریورماه سال ۱۳۹۳ و باردیگر در تاریخ ۵ مهرماه و به مدت یک هفته در اعتراض به تعویق سه ماهه حقوق و عملکرد بد مدیران کارخانه دست از کار کشیده‌ بودند.

شرکت واگن پارس اراک یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های سازنده انواع لوکوموتیو و واگن‌های باری، مسافری و مترو در خاورمیانه است.

مساحت این کارخانه ۳۳ هکتار است و در شهر صنعتی اراک قرار دارد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'