سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

خمینی، اسطوره فاقد پیرو

خمینی حرفی برای نسل‌های بعدی ندارد، جنبشی نمی‌تواند بیافریند یا راهی بگشاید.

خمینیکیهان نوین: اکبر گنجی، نویسنده، روزنامه نگار، و فعال سیاسی ایرانی مقاله ای را منتشر کرده است با عنوان ” آیت الله خمینی، اسطوره فاقد پیرو”. وی در این مقاله به بررسی اسطوره ای می پردازد که نه در عصر حاضر و نه در آینده ایران پیروی ندارد. به نظر گنجی اولین و شاید هم مهم‌ترین گام در راستای ساختن “اسطوره خمینی”، تبدیل کردن او به امام بود. تبدیل فردی عادی و عامی به امام و دادن جنبه ای الهی به وی که حتی مرجعیتش هم در هاله ای از ابهام بود.

در میان نیروهای مذهبی، حسن روحانی- رییس‌جمهور فعلی- اولین فردی بود که در ۸ آبان ۱۳۵۶ در مراسم ختم مصطفی خمینی، او را “امام خمینی” خطاب کرد.

 

در این مقاله آمده است که “خمینی حرفی برای نسل‌های بعدی ندارد، جنبشی نمی‌تواند بیافریند یا راهی بگشاید. بودجه  “موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی” موید چنین مدعایی است.”

“امام دارای میلیون‌ها پیرون نباید نیازمند کمک‌های دولتی باشد نه آن که دولت بای نشر آثار او میلیاردها تومان پول خرج کند. مقبره‌ای که با ده‌ها میلیارد تومان هزینه برای او ساخته اند، باید درآمدزا باشد، نه هزینه‌بر.”

در ادامه ی دلایل فاقد پیرو بودن خمینی آمده است که، “مقبره‌ای که با ده‌ها میلیارد تومان هزینه برای او ساخته اند، باید درآمدزا باشد، نه هزینه‌بر. پیروان “امام راحل” حتماً پولی نذر امامشان می‌کنند. آن پول‌های احتمالی چگونه هزینه شده یا می‌شود؟”

برای موسسه حفظ و نشر آثار امام میلیاردها تومان بودجه دولتی در نظر گرفته می شود. حال آنکه “امام دارای میلیون‌ها پیرو نباید نیازمند کمک‌های دولتی باشد. پیروان باید برای اندیشه‌های او سر و دست بشکنند، نه آن که دولت میلیاردها تومان به نشر آثار او اختصاص دهد. اما گویی این مدعا کاذب است. کتاب‌های امام گویی خواننده‌ای ندارند که برای “چاپ هزار جلد کتاب از آثار فقهی و سیاسی مرتبط با حضرت امام خمینی” با تیراژ هزار جلد، یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان در نظر گرفته شده و تأکید شده هر جلد یک میلیون و چهارصد هزار تومان می‌شود.”

اگر تصمیم‌های “امام راحل” درست بودند، مسئولان موسسه نباید از بیان حقایق این جنایت عظیم، (قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷)، هراس داشته باشند و به جای حقیقت‌گویی، مسئولیت گناه آن را به گردن دیگران بیندازد (از جمله رجوع شود به مصاحبه آیت‌الله موسوی بجنوردی، پدر همسر حاج حسن خمینی که منکر صدور حکم اعدام زندانیان توسط آیت‌الله خمینی شده است). این هم دلیل دیگری است که شکست پروژه آیت‌الله خمینی را نشان می‌دهد.

از اکبر گنجی کتابها و مقالات بسیاری منتشر شده است که از مهمترین و سرشناس ترین این کتابها می توان از کتاب “عالیجناب سرخپوش و عالیجنابان خاکستری” -(مجموعه مقالات صبح امروز)، طرح نو، 1378- نام برد.

 

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'