سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

حمله هکرهای جمهوری اسلامی به سامانه‌های آنلاین شرکت‌های بزرگ

یک شرکت آمریکایی ارایه دهنده خدمات امنیتی سایبری می گوید هکرهایی از جمهوری اسلامی در دو سال اخیر و در حملاتی سازماندهی شده، به سامانه‌های آنلاین شرکت‌های بزرگ انرژی، حمل و نقل و تاسیسات زیربنایی رسوخ کرده اند.

212کیهان نوین: از چهار سال قبل که گفته شد برنامه اتمی جمهوری اسلامی هدف حملاتی سایبری قرار گرفته، تلاش‌هایی در جمهوری اسلامی برای تلافی‌جویی انجام گرفته است.

شرکت “سایلنس” که مقر آن در ایالت کالیفرنیا است نتیجه تحقیقاتش را در قالب گزارشی مفصل منتشر کرد و گفت این پژوهش پس از دو سال مطالعه گسترده و دقیق عملکرد هکرهای جمهوری اسلامی انجام شده است.

بنا به این تحقیق که در ۸۷ صفحه منتشر شده، شرکت “سایلنس” می گوید نفوذهای پیشین هکرهای جمهوری اسلامی در تاسیسات زیربنایی کشورهای مختلف، به آنها این امکان را می دهد که در نهایت بتوانند آسیب جدی وارد کنند. به گفته محققان “سایلنس”، شرکت‌های هواپیماسازی، فرودگاه ها و خطوط هوایی، دانشگاه ها، شرکت‌های انرژی، بیمارستان ها و اپراتورهای مخابراتی مستقر در ۱۶ کشور از جمله آمریکا، اسرائیل، چین، عربستان سعودی، هند، آلمان، فرانسه و بریتانیا در این کارزار هدف حمله هکرهای جمهوری اسلامی قرار گرفته اند.

در این تحقیق به نام شرکت‌های هدف قرارگرفته اشاره ای نشده است اما شخصی آشنا با موضوع این تحقیق گفته است از جمله اهداف هکرهای جمهوری اسلامی، شرکت نفتی آمریکایی کالپین، شرکت‌های نفتی دولتی عربستان سعودی (آرامکو) و مکزیک (پمکس)، و خطوط هوایی قطر و کره جنوبی بوده اند.

انتشار این تحقیق همزمان است با افزایش گمانه زنی کشورهای مختلف درباره میزان توانایی‌های سایبری جمهوری اسلامی.

به گفته محققان، از چهارسال قبل که گفته شد برنامه اتمی جمهوری اسلامی هدف حملاتی سایبری قرار گرفته، از سوی بخش هایی در حاکمیت جمهوری اسلامی تلاش برای اقداماتی تلافی جویانه شدت گرفته است.

در سال ۲۰۱۰ گفته شد که آمریکا و اسراییل با ارسال ویروسی کامپیوتری به نام ” استاکس نت” به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی، روند فعالیت‌های هسته ای جمهوری اسلامی را مختل کرده اند.

پژوهشگران شرکت “سایلنس” می گویند شواهدی دارند که نشان می دهد این حملات سایبری به بیش از ۵۰ شرکت بین المللی، از سوی گروهی ساکن تهران انجام شده که در سال ۲۰۱۳ نیز به شبکه مجازی نیروی دریایی آمریکا نفوذ کرده بود. حمید بابایی، سخنگوی دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، ادعاهای موجود در این تحقیق سایلنس را “بی اساس” و هدف از انتشار آن را اختلال در مذاکرات جاری هسته ای از طریق تخریب چهره جمهوری اسلامی دانسته است.

با این حال شرکت سایلنس می گوید تصمیم گرفته این گزارش را منتشر کند تا به صنایع زیربنایی و دولت ها هشدار دهد که برای حفاظت از اطلاعات خود اقدامی عاجل انجام دهند.

پیشتر هکرهایی از چین و روسیه به عنوان مسئول حملات سایبری به شرکت ها و تاسیسات دولتی در کشورهای مختلف شناخته می شدند. حال شرکت سایلنس می گوید “جمهوری اسلامی به یک چین جدید تبدیل شده است.”

به گفته کارشناسان شرکت سایلنس، تیم هکرهای جمهوری اسلامی تا به حال حمله ای واقعی به قصد آسیب رساندن به تاسیسات کشورهای مختلف انجام نداده و تنها به گردآوری اطلاعات بسنده کرده اند. سایلنس، کارزار جمع آوری اطلاعات از سوی هکرهای جمهوری اسلامی را “عملیات ساطور” نامیده است زیرا هکرهای جمهوری اسلامی در چند مورد در زنجیره کدهایی که نوشته اند از معادل انگلیسی کلمه “ساطور” cleaver استفاده کرده اند.

بر همین اساس، شرکت سایلنس برای این گزارش لوگویی شبیه به نشانه “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی” طراحی کرده که در آن یک ساطور قرار گرفته و علت این شبیه سازی را “ارتباط نزدیک افراد تعقیب شده در این گزارش با سپاه پاسداران” دانسته است.

211

محققان سایلنس می گویند به بخشی از بانک اطلاعاتی هکرهای جمهوری اسلامی دسترسی یافته اند که نشان می دهد آنها حجم انبوهی از اطلاعات کاربری، رمزهای عبور، نمودارها و تصاویری را از شرکت‌های بزرگ انرژی، حمل و نقل هوایی، و دانشگاه‌های بین المللی ذخیره کرده بودند.

همچنین به گفته محققان سایلنس، آنها صدها پرونده را در اختیار دارند که ظاهرا در حمله سال ۲۰۱۳ هکرهای جمهوری اسلامی به شبکه نیروی دریایی آمریکا از آنجا ربوده شده و در این بانک اطلاعاتی ذخیره شده بود.

در سال ۲۰۱۲ گزارش شد که حدود ۳۰ هزار کامپیوتر در شرکت نفتی دولتی عربستان سعودی، آرامکو، به ویروسی موسوم به “شمعون” آلوده شده است. به گفته برخی مقام‌های آمریکایی، این حمله سایبری به عربستان سعودی از ایران انجام شد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'