سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

پنتاگون: نقش ایران و پاکستان در ایجاد ناامنی های افغانستان

پنتاگون، ایران و پاکستان را به ایجاد ناامنی در افغانستان متهم کرد.

ایران و پاکستانکیهان نوین: بنا به گزارشی تازه از ارزیابی تازه منتشر شده‌ای از سوی پنتاگون، در مورد اوضاع امنیتی در افغانستان، از پاکستان و ایران انتقاد کرده و می‌گوید این دو کشور امنیت منطقه را با بی‌ثباتی روبه‌رو می‌کنند.

 وزارت دفاع ایالات متحده امریکا، پنتاگون، شاخه قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده که کمک های مرگ آفرین در اختیار نیروهای طالبان قرار می‌دهد تا به خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان سرعت ببخشد.

ایران بارها با ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان مخالفت کرده است.

بنا بر گزارش منتشر شده در رادیو فردا، پنتاگون اعلام کرده است که تهران همزمان با کمک رسانی به نیروهای طالبان ارتباط دوستانه‌اش با دولت کابل را حفظ می‌کند تا مانع از بازگشت طالبان به قدرت ‌شود.

وزارت دفاع ایالات متحده در ارزیابی خود می‌گوید جمهوری اسلامی با خرج یک میلیارد دلار در افغانستان تلاش کرده تا با استفاده از «قدرت نرم» احساسات هواداری از ایران و شیعه‌گری را در آن کشور افزایش دهد.

در این گزارش و ارزیابی پنتاگون پاکستان نیز متهم شده است که همچنان از شبه‌نظامیانی در افغانستان، به عنوان نیروهای در سایه، به نفع خود استفاده می‌کند.

در این گزارش همچنین به اسلام‌آباد اتهامات مشابهی نیز در مورد عملکرد این نیروها در هند زده شده است، که می‌خواهد به این وسیله در برابر قدرت برتر نظامی هند بایستد.

این گزارش می‌گوید این دسته شبه‌نظامیان «همچنان به عنوان محرکی اولیه در [روابط] پاکستان و افغانستان عمل می‌کنند».

تهران، کابل و اسلام‌آباد هنوز واکنشی به گزارش تازه پنتاگون نشان نداده‌اند.

پیشتر نیز به سپاه پاسداران ایران اتهام‌هایی در مورد دخالت در اوضاع افغانستان زده شده بود. اما ایران هرگونه  دخالت در اوضاع آن کشور را رد کرده است.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'