سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

نامه محرمانه باراک اوباما به علی خامنه‌ای

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا ماه گذشته نامه محرمانه‌ای برای علی خامنه‌ای، رهبر ایران فرستاده است.

اوباما و خامنه ایکیهان نوین: بنابر گزارش منتشر شده در روزنامه آمریکایی وال‌استریت در روز پنجشنبه ۱۵ آبان، باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا ماه گذشته نامه محرمانه‌ای برای علی خامنه‌ای، رهبر ایران فرستاده است. اوباما در این نامه محرمانه خود به خامنه‌ای پیرامون منافع مشترک ایران و آمریکا توضیح داده است.

بر اساس این گزارش، این نامه با هدف تاکید بر ضرورت تشدید مبارزه با گروه داعش نوشته شده است. رییس جمهوری آمریکا به رهبر ایران نوشته است که هر حمله آمریکا علیه مواضع گروه داعش با منافع ایران همخوانی دارد.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه از این نامه نوشته اوباما به خامنه‌ای نوشته است که هر گونه همکاری ایران در مبارزه با پیکارجویان داعش، بستگی به توافق همه‌جانبه با قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای ۲۴ نوامبر دارد.

جان ارنست، سخنگوی کاخ سفید درباره این نامه سکوت کرده و معتقد است سیاست دولت اوباما در برابر ایران تغییری نکرده است.

جان بینر، رییس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا اما با اشاره به اینکه به رهبر ایران اعتمادی ندارد گفته است که نباید ایران را در مبارزه با داعش دخالت داد.

جان کری وزیر امور خارجه این کشور، روز یکشنبه هجدهم آبان ماه سال جاری برای گفت‌وگوهای مقدماتی مذاکرات هسته‌ای در عمان با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف دیدار خواهد کرد.

بنا بر اطلاعات منتشر شده در این گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، حساسیت نامه‌نگاری با ایران منجر به این شده است که متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا- اسراییل، عربستان سعودی و امارت متحده عربی از آن اگاه نشوند.

همچنین در این گزارش تاکید شده است که کشورهای یادشده در هفته‌های اخیر نسبت به نرمش احتمالی آمریکا در برابر ایران ابراز نگرانی کرده‌اند تا مبادا در پی توافق هسته‌ای، ایران به موفق به ساخت سلاح‌ هسته‌ای شود.

این نامه چهارمین نامه‌ای است که باراک اوباما از زمان ریاست بر کاخ سفید در سال ۲۰۰۹ به قصد بهبود رابطه ایران با آمریکا برای رهبر ایران ارسال کرده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'