سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
محرومیت پنج هزار کودک از واکسیناسیون در افغانستان

محرومیت پنج هزار کودک از واکسیناسیون در افغانستان

جنگجویان طالب با آتش زدن جعبه‌های واکسن پولیو در ولایت سرپل، بیش از پنج هزار کودک را در این ولایت از واکسن پولیو محروم کردند.

Untitled-22کیهان نوین: براساس اظهارات مقام‌ها در وزارت صحت عامه، ۲۶۰ بکس حاوی واکسن پولیو در ولسوالی کوهستانات سرپل از سوی طالبان آتش زده شده است.

در این بکس‌ها دواهای تقویتی برای کودکان مبتلا به سوءتغذی نیز جابه‌جا شده بود و قرار بود همراه با واکسین پولیو به کودکان داده شود ولی طالبان پیش از این‌که بکس‌ها به مقصد اصلی آن در کوهستانات برسد آن را آتش زدند.

براساس اظهارات مسوولان محلی، طالبان تیمی را که قرار بود واکسن پولیو را در کوهستانات تطبیق کنند، لت‌وکوب کرده است. تیم واکسن می‌خواست روز دوشنبه ۱۲ عقرب به ولسوالی کوهستانات برود و واکسین پولیو را تطبیق کند ولی پس از مواجه شدن با جنگجویان طالبان، با چنین سرنوشتی گرفتار شدند.

این در حالی است که وزارت صحت عامه بیشترین تلاش را به خرج می‌دهد تا با تطبیق کمپاین‌های بهاری و خزانی پولیو، از شیوع مرض پولیو یا فلج اطفال در بین کودکان جلوگیری کند. افغانستان و پاکستان دو کشوری‌اند که واقعات پولیو در آن دیده می‌شود. این مرض قابل انتقال است و در صورت مبتلا شدن کودکان در یک منطقه، احتمال سرایت آن به مناطق دیگر نیز وجود دارد.

حالا وزارت صحت عامه نگران است که در صورت ناکامی در تطبیق واکسن پولیو در سراسر افغانستان، ویروس پولیو یک بار دیگر انتشار خواهد یافت و خطر جدیدی برای امنیت کودکان در کشور به‌وجود خواهد آورد.

ولسوالی کوهستانات در ولایت سرپل از مناطق ناامن است و طالبان در این ولسوالی نفوذ گسترده دارند. نیروهای محلی تاکنون نتوانسته‌اند جنگجویان این گروه را از کوهستانات بیرون برانند.براساس اظهارات مقام‌ها در وزارت صحت عامه، ۲۶۰ بکس حاوی واکسین پولیو در ولسوالی کوهستانات سرپل از سوی طالبان آتش زده شده است.

در این بکس‌ها دواهای تقویتی برای کودکان مبتلا به سوءتغذی نیز جابه‌جا شده بود و قرار بود همراه با واکسن پولیو به کودکان داده شود ولی طالبان پیش از این‌که بکس‌ها به مقصد اصلی آن در کوهستانات برسد آن را آتش زدند.

شبکه های اجتماعی

ویدئو کنکاش با حشمت رئیسی

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'