سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

سخنان جنجالی تهمینه میلانی در تلویزیون و پیامدهای آن

سخنان جسورانه و افشاگرانه تهمینه میلانی علیه اندیشه توهمیِ “دشمن انگار”، دلواپسان همیشگی را وادار به واکنش های تند علیه وی کرد.

تهمینه میلانی2کیهان نوین: سخنان جسورانه و جنجال برانگیز تهمینه میلانی٬ کارگردان مشهور سینما٬ در شبکه سه تلویزیون دولتی ایران و در برنامه هفت جنجالی شد. تا جایی که خبرگزاری فارس٬ این اظهارات را توهین وقیحانه تهمینه میلانی به اعتقادات مذهبی مردم خواند. میلانی در این مصاحبه گفت اعتقادی به فیلم سیاه ندارد و مفاهیمی چون دشمن و تهاجم فرهنگی غرب از نظر او افسانه هستند و وجود خارجی ندارند.

مفاهیمی که جمهوری اسلامی در سی و چندسال گذشته تمام تلاشش را کرده تا آنها را به خورد مردم بدهد.

خانم تهمینه میلانی، فیلمساز بلند آوازه و نام‌آشنای سینمای اجتماعی ایران، شامگاه جمعه ۹ آبان/ ۳۱ اکتبر در برنامه «هفت» شبکه سوم تلویزیون دولتی ایران شرکت کرد که درباره دلایل موفقیت تازه‌ترین فیلم‌اش «آتش‌بس ۲» سخن بگوید. او اما بیش از آنکه به خودش بپردازد، از این فرصت استفاده کرد و با صراحت، مشکلات سینمای اجتماعی ایران را مطرح کرد. سخنان تهمینه میلانی پربازتاب بود و رسانه‌های وابسته به سپاه، وزارت اطلاعات، جبهه پایداری و حلقه مصباحیون را به واکنش‌های بسیار تند علیه وی و سخنانش واداشت. خبرگزاری فارس حتی از «توهین وقیحانه» تهمینه میلانی سخن گفت.

فیلم سینمایی «آتش‌بس ۲» این روزها در سینماها پرفروش بوده و تاکنون بیش از سه میلیارد تومان فروش داشته و به این ترتیب از فیلم «معراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی هم به رغم تبلیغات پردامنه و پرهزینه‌ای که برای آن انجام شد، پرفروش‌تر بوده است. این فیلم درباره مشکلات عاطفی خانواده‌های جوان و متجدد ایرانی‌ست. به خاطر موفقیت بی‌سابقه «آتش‌بس ۲»، از تهمینه میلانی دعوت شده بود که در برنامه هفت که با اجرا و تهیه‌کنندگی محمد گبرلو روی آنتن شبکه سوم می‌رود، شرکت کند.

تهمینه میلانی درباره فیلم‌ها و سریال‌هایی که در تلویزیون جمهوری اسلامی ساخته می‌شود گفت: «جوانان امروز در سینمای ایران فراموش شده‌اند. سریال‌های تلویزیونی ۲۰ سال و سینما دو تا سه سال عقب‌تر از مردم هستند، اما مردم و جامعه راه خود را می‌روند.»

میلانی همچنین درباره اندیشه توهمی و غیر واقعی «دشمن‌انگار» و ضدیت با فرهنگ غربی که از سوی برخی رسانه‌ها مدام مطرح می‌شود، گفت: «من با کلمه دشمن مشکل بسیار جدی دارم. شما می‌دانید مبنای اینکه ما اینقدر دشمن خیالی می‌سازیم چیست؟ ما دائما در رسانه می‌گوییم فرهنگ غربی به ما حمله کرد. دشمن منتظر است از ما آتو بگیرد. حالا اگر دشمن بفهمد ما چند تا بیمار مبتلا به ایدز داریم در جامعه چه استفاده‌ای از این می‌کند؟ بعد می‌گویند غربی‌ها نمی‌گذارند ما درست زندگی بکنیم. آیا غربی‌ها به شما می‌گویند شما با خانمتان درست صحبت نکنید؟ می‌گویند دندانتان را مسواک نزنید؟ می‌گویند حمام نکنید؟ می‌گویند زبان آلمانی یاد نگیرید؟ می‌گویند در شغلتان رشد نکنید؟ اینها همه افسانه است. من نمی‌دانم چرا دائما این نگرش را در جامعه باب می‌کنند. من مشکل جدی با کلمه آبرو دارم. آبرو روزگار ما را سیاه کرده است.»

سخنان جنجال برانگیز تهمینه میلانی در برنامه «هفت» و حساسیت برخی رسانه‌ها نسبت به گفته‌های او در پرتو احتمال استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر دو فیلم «من عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان و «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. مبتکران طرح استیضاح ادعا می‌کنند که این دو فیلم با «سیاه‌نمایی» واقعیت‌های جامعه ایران در پی موفقیت‌ در جشنواره‌های جهانی و حمایت از «فتنه‌گران» بوده‌اند.

این افشاگری ها و سخنان جنجال برانگیز تهمینه میلانی در تضاد با منافع دلواپسان همیشگی حکومت بوده و آنان را وادار به واکنش های تند و متعدد در روزنامه ها و سایتهای متعدد حکومتی علیه تهمینه میلانی و کارهایش کرده است، تا جایی که برخی از این دلواپسان کارهای تهمینه میلانی را فاقد ارزش و بار معنوی و اجتماعی خوانده اند و وی را فیلمساز قشر مرفه و بیدرد ۱۰ درصدی ایران نامیده اند که هیچ گاه اثری عمیق و مبتلابه جامعه پردرد ایرانی کار نکرده و برای همین فیلمهایش ماندگار نیست و به گفته آنها خیلی زود تاریخ مصرفش سر میرسد .

اما این هجمه ها علیه خانم میلانی و کارهایش در حالی ست که بنا به نظر برخی کارشناسان، تهمینه میلانی در کارهایش، برخلاف تصویر غیر واقعی که در سینما و تلویزیون ایران از زندگی و دغدغه های جوانان ایرانی نشان داده می شود، به دنبال حقایق واقعی زندگی جوانان امروزی می رود و سعی در به تصویر کشیدن دنیای واقعی جوانان ایرانی دارد. زندگی و دغدغه هایی که هیچ گاه مجال بررسی و نمایش در رسانه های ایران را پیدا نمی کنند.

با وجود پرخاش ها و واکنش های تند دلواپسان، بسیاری از جوانان ایرانی در شبکه های اجتماعی، تنها رسانه هایی که می توان صدای واقعی جوانان ایرانی را در آنجا شنید، از خانم میلانی برای اعلام خواسته هایشان در تلویزیون جمهوری اسلامی از این فیلمساز بزرگ و نام آور ایرانی تشکر و قدردانی کرده اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'