سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تصویب توافقنامه‌های امنیتی با آمریکا و ناتو توسط مجلس علیا ی افغانستان

تصویب توافقنامه‌های امنیتی با آمریکا و ناتو توسط مجلس علیا ی افغانستان

نهایتا مجلس علیا افغانستان توافقنامه‌های امنیتی با آمریکا و ناتو را تصویب کرد.

افغانستانکیهان نوین: در نهایت پس از مدتها کشمکش بر سر توافقنامه های امنیتی میان افغانستان با ایالات متحده آمریکا و ناتو، روز پنج‌شنبه ششم آذر، مجلس علیای افغانستان این توافقنامه‌های امنیتی را تصویب کرد که بر مبنای آن ۱۲ هزار و ۵۰۰ نیروی خارجی سال آینده در افغانستان خواهند ماند.

این توافقنامه‌ها پیش از این روز یکشنبه همین هفته در مجلس سفلای افغانستان به تصویب رسیده بود.

این دو توافقنامه‌ محل اختلاف شدید بین حامد کرزای، رییس جمهوری سابق افغانستان و آمریکا بود. اما در نهایت اشرف غنی احمدزی که به تازگی مقام ریاست جمهوری افغانستان را عهده‌دار شده است تصمیم به امضای این توافقنامه‌ها گرفت.

در همین روز کابل، پایتخت افغانستان، صحنه حملات و درگیری‌های مسلحانه‌ای بود که آخرین موردش انفجار یک خودوری بمب‌گذاری‌شده در منطقه‌ای دیپلماتیک و درگیری میان گروهی از مهاجمان با نیروهای امنیتی بوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارتش افغانستان گزارش داد که هدف از این انفجار یک مهمانسرای خارجی در منطقه وزیر اکبر خان شهر کابل بوده که بسیاری از سفارتخانه‌ها و سازمان‌های خارجی در آنجا واقع شده‌اند.

بنا بر اظهارات فرمانده لشکر ۱۱۱ کابل، مهاجمان که دو نفر بوده‌اند وارد منطقه شده‌اند و از آنجا که نیروهای افغان نیز در منطقه حضور داشتند، طرفین اقدام به تیراندازی کرده‌اند.

هنوز تعداد تلفات این انفجار و تیراندازی‌های متعاقب آن مشخص نیست و منطقه همچنان تحت محاصره نیروهای امنیتی است. شبه‌نظامیان طالبان مسولیت این حمله را پذیرفته‌اند.

پایتخت افغانستان صبح پنج‌شنبه نیز شاهد حمله‌ به یکی از خودروهای سفارت بریتانیا بود که این رخداد به مرگ پنج نفر از جمله یک شهروند بریتانیایی انجامید. طالبان مسئولیت این حمله را نیز بر عهده گرفته است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'