سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

افزایش فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی در آستانه ضرب الاجل مذاکرات

گزارشی جدید در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آژانس بین‌المللی اتمی روز جمعه ۷ نوامبر منتشر شده است. بر اساس این گزارش، ایران از ورود بازرسان انرژی اتمی جلوگیری کرده است، ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران حدوداً ۸ درصد افزایش یافته است.

اتمیکیهان نوین: آژانس انرژی اتمی گزارش خود درباره ایران را به کشورهای عضو این آژانس ارائه کرده است تا در مهلت کوتاه باقیمانده برای مذاکرات هسته‌ای (تا ضرب الاجل ۲۴ نوامبر)، این کشورها بتوانند موضع هماهنگی در برابر فعالیت‌های اتمی ایران اتخاذ کنند.

به گزارش «واشنگتن پست»، گزارش جدید آژانس خبر می دهد که ایران همچنان از شفاف‌سازی درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش خودداری کرده و به ظن بازرسان مبنی بر صلح آمیز نبودن فعالیت‌های خود افزوده است.
عدم همکاری ایران و عدم شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای‌اش بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی داشته است. ایران پیشتر در مذاکرات خود با شش قدرت جهان توافق کرده بود که گام‌های مشخصی را تا پایان آگوست برای شفاف‌سای فعالیت‌های خود و همکاری با آژانس بردارد.

با این وجود خبرگزاری «فارس» بازتاب مثبتی از این گزارش ارائه داده و به اکسید کردن تمامی ذخایر اورانیوم غنای بالا از سوی ایران اشاره کرده است. این خبرگزاری به نقل از گزارش آژانس آورده است که تهران به مفاد برنامه مشترک که سال گذشته در شهر ژنو سوییس میان ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) به دست آمد و در پایان تیر ماه تمدید شد، به طور کامل پایبند بوده است.

گزارش آژانس انرژی اتمی نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم با غنای ۵ درصد ایران اکنون به میزان ۸۳۹۰ کیلوگرم رسیده است، که نسبت به گزارش این آژانس در سپتامبر ۶۲۵ کیلوگرم افزایش یافته است. این افزایش طی دو ماه اخیر رخ داده است. این در حالی است که هر گونه توافق هسته‌ای احتمالاً خواهان کاهش شدید ذخایر هسته‌ای ایران خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، افزایش ذخایر غنای پایین ایران نیز خبر مهمی است. زیرا حجم این ذخایر یکی از فاکتورهایی است که نشان می‌دهد ایران برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای به چه میزان زمان احتیاج دارد. غرب مصمم است که ایران را از امکان دستیابی به سلاح هسته ای در آینده نزدیک بازدارد، گرچه ایران چنین احتمالی را رد می‌کند.

ایران در ماه نوامبر سال گذشته طی توافقی با قدرت‌های جهان کار غنی‌سازی با درصد بالا (اورانیوم ۲۰ درصد) را متوقف کرد. اما هنوز فعالیت‌های غنی‌سازی با درصد پایین ادامه دارد. با این حال در توافق صورت گرفته در سال گذشته، ایران پذیرفته بود که ذخایر اورانیوم با غنای پایین را نیز محدود نگه دارد و تولیدات جدید را به ترکیبی اکسیدی بدل کند که قابلیت کمتری برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را فراهم می‌کند.

گزارش آژانس نشان می‌دهد که فرایند اکسیدسازی ذخایر اورانیوم غنی‌شده از چند ماه پیش آغاز شده است. گرچه هنوز این ذخایر از حد تعیین‌شده در نوامبر گذشته بالاتر هستند، اما ایران هنوز فرصت دارد که تا پایان این ماه به تعهد خود عمل کند.

با انتهای مهلت تعیین‌شده در ۲۴ نوامبر قرار است، توافقی بلندمدت جای توافق کوتاه‌مدت گذشته را بگیرد.

ایران و شش قدرت جهان روز ۱۸ نوامبر در وین دیدار خواهند کرد تا به توافقی بلندمدت در رابطه با انرژی هسته ای دست پیدا کنند. در ده سال اخیر، فعالیت‌های هسته‌ای ایران به ترس‌ها و گمانه‌زنی‌های فراوانی در رابطه با جنگ در خاورمیانه دامن زده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'