سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
“روزانه بین ۱۷ تا ۲۰ هزار چک برگشت می‌خورد”

“روزانه بین ۱۷ تا ۲۰ هزار چک برگشت می‌خورد”

دبیرکل بانک مرکزی آمار چک‌های برگشتی را بالا دانست و اظهار داشت در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه بین ۱۷ تا ۲۰ هزار چک برگشت می‌خورد.

indexکیهان نوین: محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی ضمن اعلام این خبر توضیحاتی درباره سامانه چکاوک ارائه داد و گفت: «با توجه به گستردگی شبکه بانکی‌ اجرایی شدن این طرح در تمام استان‌ها به طور یکجا ممکن نبود و از اول مهرماه امسال در چهار استان به صورت آزمایشی اجرا شده است.»

به‌گفته وی پیش از این بنا بود پردازش کامل چک‌ها در سامانه چکاوک از آذرماه اجرایی شود.

محمود احمدی افزود: «آمار چک‌های برگشتی در حالی بالاست که پردازش چک‌ها در چکاوک این اطمینان را به دریافت‌کننده و ذینفع چک می‌دهد که بتوانند تشخیص دهند که آیا طرف مقابل پیش از این چک برگشتی داشته و یا خیر. چک‌هایی که داخل سامانه چکاوک قرار می‌گیرند در کلیه‌ی شعب بانک‌ها قابلیت نقد شدن دارند.»

افزایش چک‌های برگشتی را نشانه‌ای از رکود اقتصادی یک کشور می‌دانند. در حالی آمار چک‌های برگشتی در ایران همچنان بالاست که مسئولان دولت یازدهم از روند رو به بهبود اقتصاد کشور سخن می‌گویند.

به‌گزارش تیرماه سال جاری بانک مرکزی ایران، در دو ماه نخست امسال، تعداد چک‌های برگشتی به ۸۲۵ هزار برگ رسید که نسبت به سال قبل ۱۶ درصد افزایش داشت.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'