سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
حضور هیات حقوق بشری ایران در ژنو

حضور هیات حقوق بشری ایران در ژنو

هیات حقوق بشری جمهوری اسلامی به سرپرستی محمدجواد لاریجانی به منظور شرکت در بیستمین نشست بررسی دوره‌ای جهانی حقوق بشر (یو. پی. آر) عازم ژنو شد.

images (1)کیهان نوین: مکانیزم بررسی دوره‌ای جهانی، مهم‌ترین مکانیزم حقوق بشری سازمان ملل متحد است که هر ۴ سال یک‌بار به بررسی دوره‌ای وضعیت حقوق بشر همه کشورهای جهان می‌پردازد و پس از آن توصیه‌هایی به کشور‌ها برای ارتقاء وضعیت حقوق بشر آن‌ها صورت می‌گیرد.

دوره نخست این بررسی‌ها از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ صورت گرفت و هم اکنون شورای حقوق بشر، دومین دور این بررسی‌ها را آغاز کرده است که بررسی وضعیت حقوق بشر ایران برای دومین بار در دستور کار قرار دارد. بیستمین نشست بررسی دوره‌ای جهانی از ۲۷ اکتبر، پنجم آبان ماه آغاز می‌شود و تا ۷ نوامبر ۱۶ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

هیات جمهوری اسلامی متشکل از مسوولان بلندپایه مختلف از سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه روز جمعه در جلسه بررسی دوره‌ای جهانی، در محل شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو شرکت خواهد کرد تا دومین گزارش و نیز عملکرد خود در خصوص توصیه‌های مطرح شده برای ایران از سوی نشست قبلی این ساز و کار جهانی در بهمن ماه ۱۳۸۸ را ارائه کند.

در دوره نخست یو. پی. آر، الزامات و تعهدات حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران، در شورای حقوق بشر مورد ارزیابی قرار گرفت و توصیه‌ها و پیشنهاداتی از سوی این مکانیزم به ایران شد و نهایتاً گزارش یو. پی. آر ایران با اجماع به تصویب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد رسید.

در این دور، ایران ضمن تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های حقوقی، قضایی، اجتماعی، علمی و فرهنگی به تشریح فعالیت‌های انجام شده در خصوص توصیه‌هایی که در دور گذشته توسط ایران مورد پذیرش قرار گرفته خواهد پرداخت.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'