سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
افزایش گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی در کشور

افزایش گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی در کشور

گرایش جوانان از موادمخدر سنتی به موادمخدر صنعتی افزایش یافته است.

اعتیادکیهان نوین: مدتی است که در اخبار و منابع گوناگون از افزایش گرایش جوانان ایرانی به مواد مخدر صنعتی صحبت به میان می آید و مواد مخدر صنعتی مانند شیشه جای مواد مخدر سنتی در ایران را گرفته اند که این مساله نیازمند اقدامات بسیار جدی و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این راستاست.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ، علیرضا جزینی، صبح امروز در شورای هماهنگی با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: کشور افغانستان در همسایگی ایران، سالانه هفت هزار تن تریاک در سطح 210 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی تولید می‌کند.

وی به کاهش مصرف مواد مخدر سنتی در بین معتادان اشاره و تاکید کرد و گفت: افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه در بین جوانان بسیار مشهود است.

جزینی به تولید سالانه 650 تن هرویین در افغانستان اشاره و تصریح کرد: در این کشور کارگاه‌ها و لابراتوارهای تولید شیشه نیز فعال هستند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در نیمه نخست امسال 370 تن مواد مخدر با منشا تریاک در کشور کشف شده که این میزان در مدت مشابه پارسال 840 تن بوده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: 70 درصد کشفیات مواد مخدر در مرزهای کشور است.

این مسول در ادامه سخنانش تصریح کرد: اکنون 243 میلیون تن از مردم جهان به مصرف انواع مواد مخدر اعتیاد دارند.

ترانزیت موادمخدر از ایران در مسیر خود رسوباتی دارد که متاسفانه بسیاری از جوانان ایرانی را به دلایل مختلف درگیر خود نموده است. بدون شک بیکاری جوانان یکی از دلایل این امر است.

افزایش گرایش جوانان از موادمخدر سنتی به موادمخدر صنعتی مشکلی اساسی ست که امروزه جامعه ما با آن مواجه شده است. این مواد آسیب‌های به مراتب بیشتری داشته و تخریب‌ کنندگی آن نسبت به موادمخدر سنتی بسیار بیشتر است و تلاش برای مبارزه با روند روبه رشد مصرف این‌گونه مواد به ویژه در بین جوانان امری بسیار ضروری است که مسولین مربوطه و کارشناسان امر باید به آن بپردازند.

مبارزه با مواد مخدر یک مساله فرابخشی است که نیازمند یک عزم ملی و مشارکت اجتماعی است. ورود دستگاه‌های فرهنگی و انجام برنامه‌های فرهنگی محتوایی در این راستا امری ضروری ست که باید مسولین مربوطه در ایران پا را از سخنرانی های همیشگی فراتر بگذارند و دست به اقدامات عملی در راستای فرهنگ سازی پیرامون این بحران اجتماعی بزنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'