سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
نامه کانون مدافعان حقوق بشر به روحانی؛ دفاع از دانشجویان محروم از تحصیل

نامه کانون مدافعان حقوق بشر به روحانی؛ دفاع از دانشجویان محروم از تحصیل

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی از وی خواست تا با رفع ممنوعیت از تحصیل برای برخی از دانشجویان، مانع از تضییع حقوق شهروندی آن‌ها شده و نگذارد دانشجویان ایرانی از تحصیل بازبمانند.

کانونکیهان نوین: نامه کانون مدافعان حقوق بشر به حسن روحانی با امضای شیرین عبادی، رئیس این کانون و برنده جایزه صلح نوبل منتشر شده است.ر این نامه ضمن یادآوری این نکته که حسن روحانی هنگام مبارزات انتخاباتی، از محرومیت دانشجویان از تحصیل انتقاد کرده بود، آمده است که همچنان تعدادی از جوانان و دانشجویان ایرانی “به جرم داشتن عقاید سیاسی یا مذهبی از تحصیل در دانشگاه‌ها محروم شده‌اند.”

به‌گفته کانون مدافعان حقوق بشر ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دوره دکترا، علاوه بر قبولی در امتحانات ورودی، مستلزم داشتن «صلاحیت سیاسی» است و نهادهای امنیتی مرجع تشخیص چنین صلاحیتی هستند.

همچنین یکی از شروط ورود به دانشگاه‌ها، مستلزم داشتن اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته‌شده در قانون اساسی است. از همین رو تعدادی از قبول‌شدگان کنکور ورودی امسال نتوانستند در دانشگاه ثبت نام کنند.

اشاره این کانون به محرومیت گروهی از جوانان بهایی است که در روزهای اخیر بازتاب گسترده‌ای یافت.

پس از اعلام نتایج کنکور دانشگاه‌ها در ایران، تعداد زیادی از جوانان بهایی که برای ورود به دانشگاه‌ها رتبه لازم را کسب کرده‌ بودند، هنگام ورود به سایت سازمان سنجش با پیام‌های مبهمی مواجه شدند. پس از پیگیری به آنان گفته شده که به دلیل اعتقادات مذهبی‌شان نمی‌توانند وارد دانشگاه شوند.

چند روز پیش، ۳۶۰ تن از بهاییان محروم از تحصیل در نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی گفتند به‌رغم وعده‌های دولت یازدهم، روند محرومیت بهاییان از تحصیل به همان شکل گذشته همچنان ادامه دارد.

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه خود گفته است: “در نتیجه اتخاذ چنین روش‌هایی بسیاری از نخبگان ایرانی برای همیشه از ادامه تحصیل محروم مانده یا راهی‌ کشور‌های غربی شده‌اند.”

این نهاد غیردولتی هشدار داده است که نتایج دراز مدت این سیاست «فجایعی» به بار می‌‌آورد؛ که یکی‌ از آن‌ها تنزل رتبه علمی‌ دانشگاه‌های ایران است که به‌گفته این کانون “هم‌اکنون شاهد آن هستیم.”

کانون مدافعان حقوق بشر محرومیت از تحصیل تعدادی از دانشجویان را “میراث سیاست‌های ناکارآمد و ضد حقوق بشری گذشته” دانسته و بر این نکته تاکید کرده است که “حق تحصیل از مهم‌ترین حقوق مصرح در اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.”

این کانون از حسن روحانی خواسته است تا “در صورت اعمال فشار به قصد ناتوان کردن دولت در این زمینه”، این کارشکنی‌ها را با افکار عمومی و به‌ویژه جوانان در میان بگذارد .

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'