سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

مکارم شیرازی مجتهد مذهبی یا کارشناس ارتباطات !

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید نزدیک به حکومت ایران، خدمات نسل سوم تلفن همراه را «خلاف شرع و موازین انسانی» دانست.

 

6

کیهان نوین: مکارم شیرازی، در پاسخ به پرسشی که در وبسایت او آمده است، با بیان اینکه مجوز قانونی ارایه خدمات اینترنت پرسرعت تلفن همراه و خدمات دیگر نسل سوم، هنوز کسب نشده است، فتوا داد: «اقدام بر این کار عجولانه یعنی خدمات اینترنت پرسرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر کاری بر خلاف شرع و بر خلاف موازین اخلاقی و انسانی است.»

منظور او از مجوزهای قانونی برای این کار، طراحی پیوست فرهنگی خدمات نسل سوم تلفن همراه، تصویب آن در شورای عالی فضای مجازی و ارسال آن به اپراتورهای تلفن همراه به عنوان دستورالعمل است.

در عین حال، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز سه‌شنبه در واکنش این نظر مکارم شیرازی، گفت: «خدماتی که قرار است توسط همراه اول و ایرانسل ارایه شود، همان خدماتی است که رایتل از دوسال پیش ارایه می‌داد و تا هنگامی که پیوست فرهنگی آن آماده نشود، این خدمات با همان شرایط دوسال پیش ارایه می‌شود.»

پرسش کنندگان از مکارم شیرازی، «دسترسی آسان به مطالب، فیلمها و عکسهای ضد اخلاقی و ضد انسانی، شایعه پراکنی و فتنه انگیزی، تضعیف بنیان خانواده جاسوسی و فروش اطلاعات محرمانه کشور و خانواده‌ها» را از آسیب‌های خدمات نسل سوم تلفن همراه دانسته‌اند. این مرجع تقلید هم با اشاره به همین موارد، آن را خلاف شرع دانسته از مسوولان خواسته که با همکاری با «شورای عالی فضای مجازی که مرجع قانونی این کار است»، جلوی پیامد‌های منفی آن را بگیرند.

شورای عالی فضای مجازی، تشکیلاتی است که توسط رهبر ایران برای سیاست‌گذاری در حوزه‌های مربوط به اینترنت تاسیس شده است.

این مرجع تقلید، در بخش دیگر از پاسخ خود آورده است که مسوولان نباید این کار را نوعی «روشنفکری دینی و آزادی علمی» بدانند. در مقابل خواسته که برای ایجاد «شبکه ملی اطلاعات» تلاش شود.

در مقابل، وزیر علوم نیز اعلام کرد که پیوست فرهنگی این خدمات توسط دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی آماده شده است و تا پیش از تصویب آن، خدمات در همان سطحی ارایه خواهد شد که از دوسال پیش توسط اپراتور دیگر ارایه شده است.

گفتنی است، حسن روحانی در تاریخ ۱۶ خرداد سال ۹۲ در پاسخ به درخواست بسیاری از هواداران خود که مطالبه دسترسی به سرعت بالای اینترنت را مطرح کرده بودند، گفته بود: ما در شرایطی هستیم که محقق و دانشجوی ما می‌خواهد از اینترنت استفاده کند و در شأن مردم ما نیست که ساعتها در اینترنت منتظر اطلاعات باشند.

چند ماه پس از آن، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات دولت حسن روحانی در آذرماه سال ۹۲ گفت که درسال آینده پهنای باند و سرعت اینترنت ۲ تا ۳ برابر خواهد شد. او همچنین گفت که در بر اساس یک برنامه سه ساله قرار است پهنای باند و سرعت اینترنت «مطابق خواست مردم افزایش یابد.

با این وجود به نظر می رسد با توجه به بدبینی نهادهای محافظه کار، مذهبی و امنیتی نسبت به امکاناتی که اینترنت پرسرعت می‌تواند در اختیاران کاربران قرار دهد، در برابر تلاش های صورت گرفته به منظور فراهم آوردن چنین امکانی مقاومت می‌کنند و اگر چه اظهار نظر یک مرجع تقلید ضمانت اجرایی ندارد، اما حاکی از جهت گیری محافظه کاران نسبت به چنین امکانی برای کاربران ایرانی است.

به علاوه چنین اظهارنظرهایی برای مخالفان فراهم آوردن اینترنت پرسرعت این امکان را فراهم می‌آورد که تلاش های صورت گرفته دولت دراین زمینه را متوقف یا به تعویق بیاندازند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'