سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

ماجرای جالب ناپدید شدن نفتکش‌های عراقی !

یک کشتی نفتکش که حامل نزدیک به یک میلیون بشکه نفت خام کردستان عراق بود، روز پنجشنبه 29 آگوست 2014 از صفحه ردیابی گارد ساحلی ایالت تگزاس در ایالات متحده ناپدید شد.

2

کیهان نوین: خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از ناپدید شدن یک کشتی بزرگ نفتی که حامل حدود یک میلیون بشکه نفت خام کردستان عراق می‌باشد، در نزدیکی سواحل امریکا خبر داد. این خبرگزاری  ضمن انتشار خبر ناپدید شدن این نفتکش نوشت: این ناپدیدشدن اسرار آمیز نفتکش کلاوتا درآب های ساحلی تگزاس بخشی از بازی موش و گربه میان بغداد و اربیل است.

رویترز می‌افزاید: پیشتر نیز مواردی وجود داشته که نفتکش های حامل نفت قاچاق ایران یا کردستان عراق پس از خاموش کردن سیستمهای ردیابی، نفت خود را در نقطه ای از ساحل تخلیه کرده و رفته‌اند. چند روز پیش نیز یک نفتکش حامل نفت کردستان عراق در نزدیکی شبه جزیره سینا از صفحه ردیابی ناپدید شد و دو روز بعد نفتکش خالی در نزدیکی اسراییل پدیدار گردید.

در خردادماه سال جاری نیز همین خبرگزاری اعلام کرد، چندین محموله نفت خام اقلیم کردستان عراق در ترکیه به شرکت‌های آمریکایی و اسرائیلی فروخته و تحویل داده شده است.

رویترز در قسمتی از گزارش تاریخ 26 می 2014 خود آورد: دو هفته قبل 4 فروند کشتی نفت ‌کش حامل نفت خام منطقه اقلیم کردستان عراق بدون موافقت دولت مرکزی بغداد نفت این کشور را به اسراییل و آمریکا فروخته و تحویل داده اند، بگونه ای که نفت‌ کش های مذکور با پهلوگیری در بنادر اسراییل محموله خود را تحویل داده اند.

بغداد که بر حق انحصاری خود در معاملات نفتی سراسر خاک عراق تاکید دارد، اقدام اقلیم کردستان عراق در فروش نفت را غیر قانونی می‌داند و علیه نفتکش کلاوتا به دادگاه فدرال آمریکا شکایت کرده است. دادگاه روز دوشنبه درخواست دولت عراق دایر بر توقیف نفتکش را با این استناد که نفتکش در ۶۰ مایلی ساحل آمریکا و خارج از حوزه قضایی است، وارد ندانست. گارد ساحلی آمریکا می گوید احتمال دارد نفتکش در خلیج مکزیک، سیستم های ردیابی خود را موقتا خاموش کرده باشد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'