سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
زمزمه واردات آب از تاجیکستان

زمزمه واردات آب از تاجیکستان

آیا براستی واردات آب از تاجیکستان به کشور و در مقابل صادرات گاز به تاجیکستان یک معامله دو سر سود است؟

 

download (4)

کیهان نوین : طبق اعلام ناسا ایران بزودی وارد یک دوره ۳۰ ساله خشکسالی می‌شود که در پایان ۱۰ سال اول کشاورزی باقی نخواهد ماند و به احتمال ۹۰ درصد نیز احتمال وقوع آن وجود دارد.

بهزادیان، رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه واردات آب می‌توانست جهش اقتصادی بزرگی برای کشور باشد که در این صورت کشاورزی ایران و دشت‌های خشک شده می‌توانست حاصلخیز شود، در گفتگو با خبرنگار یکی از نشریات داخل ایران گفت: در زمینه اجرایی شدن واردات آب کارهای مطالعاتی انجام شد و قرار شد که با خط لوله ۱۰۰۰ کیلومتری آب را از جنوب تاجیکستان به خراسان منتقل کنیم و از این طریق آب مورد نیاز برای امور صنعتی، فرآوری سنگ آهن جنوب خراسان و کشاورزی خراسان و کرمان تامین شود.

وی ادامه داد: ایران می‌توانست با واردات آب، گاز را با قیمت بین المللی به تاجیکستان بفروشد و با این رویه در صورت بسته شدن آب ما نیز می‌توانستیم گاز را قطع کنیم.

بهزادیان تصریح کرد: ما باید به دنبال توسعه پایدار برویم و برای تحقق آن یا باید کشاورزی قطره‌ای را ترویج داده و صرفه جویی آب در کشاورزی را نهادینه کنیم و یا اینکه باید به واردات آب بپردازیم.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'