سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
حصر خبرنگار آمریکایی و همسرش در خانه امن!

حصر خبرنگار آمریکایی و همسرش در خانه امن!

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که جیسون رضائیان و یگانه صالحی، دو خبرنگاری که ۱۰ روز پیش در تهران دستگیر شدند، در یک خانه امن نگهداری می‌شوند.
جیسونکیهان نوین: بنا به گزارش این نهاد مدافع حقوق بشر این زوج خبرنگار غیر از یک تماس تلفنی کوتاه یک روز پس از بازداشتشان، با خانواده خود هیچ تماسی نداشته‌اند.

جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در تهران، یگانه صالحی، همسرش که خبرنگار نشریه «نشنال» است و یک عکاس و همسر او، سه‌شنبه ۲۲ ژوئیه / ۳۱ تیرماه دستگیر شدند.

در جریان دستگیری زوج روزنامه‌نگار، نیروهای امنیتی خانه آنها را مورد جست‌وجو قرار داده و وسائل شخصی، از جمله لپ تاپ، کتاب و یادداشت‌های آنها را توقیف کردند.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری تهران، درباره این بازداشت‌ها گفته بود: “این موضوع در مرحله تحقیقات مقدماتی است و برای اطلاع‌رسانی درباره آن باید بررسی‌های فنی و بازجویی صورت گیرد.”

 

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور نیز درباره آخرین وضعیت خبرنگاران بازداشت شده گفته بود که درباره این پرونده اطلاعی ندارد و زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۸ مردادماه / ۳۰ ژوئیه اعلام کرد یکی از همراهان جیسون رضائیان که که همسر عکاس بازداشت‌شده است، آزاد شد.

این خبرگزاری به‌نقل از یک منبع نزدیک به فرد آزاد شده نوشت مأموران با وی «رفتار محترمانه‌ای» داشته‌اند و غذا و آب در اختیار بازداشت‌شدگان قرار داده‌اند.

منبع خبر که نامش منتشر نشده بود گفت که فرد آزادشده نمی‌خواهد هویتش آشکار شود.

با این حال کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرده است که “وضع روحی این فرد؛ بسیار نامناسب بوده و از زمان آزاد شدن خود را از دیگران منزوی کرده است.” افزون بر این، عکاس دستگیر شده نیز طی روزهای گذشته در «وضعیت نامطلوب روحی» با خانواده خود یک تماس تلفنی داشته است اما اطلاعاتی در مورد این‌که توسط چه نهادی دستگیر شده‌اند و یا در کجا نگهداری می‌شوند و یا این‌که با چه اتهاماتی مواجه هستند ارائه نکرده است.

بازداشت این خبرنگاران در حال صورت گرفته که آنها مجوز کار به‌عنوان خبرنگار را از سوی دو نشریه واشنگتن پست و روزنامه نشنال امارات متحده عربی داشته‌اند.

روز چهارشنبه ۸ مردادماه / ۳۰ ژوئیه مادر جیسون رضائیان با انتشار ویدئویی از مقام‌های ایرانی خواست که پسر و عروس‌اش را آزاد کنند. او گفت که پسرش از بیماری فشار خون رنج می‌برد و دستگیری و بازداشت او می‌تواند وضعیت سلامتش را به خطر بیندازد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'