سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه

رای گیری برای انتخاب رییس جمهور ترکیه در خارج از این کشور آغاز شد.

5

کیهان نوین: به گزارش آناتولی، امروز اتباع ترکیه ای خارج از کشور برای انتخاب رییس جمهوری آینده کشورشان پای صندوق های رای رفتند. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه قرار است در 10 اوت 2014 ( 19 مرداد 1393 ) در این کشور برگزار شود اما رای گیری در خارج از این کشور از امروز آغاز شده است و در مجموع 42 مرکز برای جمع آوری آرای اتباع ترکیه در خارج از این کشور آغاز به کار کرده است. رییس جمهوری ترکیه پیش از این با رای نمایندگان پارلمان انتخاب می شد اما این بار برای نخستین بار رییس جمهور این کشور به طور مستقیم با رای مردم انتخاب می شود.

حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم در ترکیه می‌گوید که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه کاندیدای این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه اوت خواهد بود  و البته چند روزی است که وی تبلیغات انتخاباتی خویش را آغاز کرده است.

آقای اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری دو رقیب خواهد داشت. اکمل الدین احسان اوغلو، دبیر کل سابق سازمان همکاری اسلامی نامزد مورد حمایت دو حزب جمهوری خلق و حرکت ملی است و صلاح‌الدین دمیرتاش سیاست مدار کرد ترکیه، به عنوان نامزد مورد حمایت حزب دموکراتیک خلق‌ها اعلام شده است.

رییسجمهوری ترکیه عمدتا نقش تشریفاتی ایفا می‌کند، اما رجب طیب اردوغان می‌گوید که در صورت انتخاب، از تمام قدرت‌ها و ظرفیت‌های ریاست جمهوری استفاده خواهد کرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'