سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

آخرین اولتیماتوم به ایران برای سر کشیدن جام زهر هسته ای

فشارهای فزاینده غرب به جمهوری اسلامی پس از آن وارد آمد که شش قدرت جهان در پایبندی به ضرب الاجل اعلام شده توسط خود برای حل و فصل بحران اتمی ایران در 29 تیرماه جاری نا کام ماندند؛ بحرانی که از 10 سال پیش تا کنون ادامه دارد. اما با این حال برای ادامه مذاکرات توافق صورت گرفت.

 

imagesکیهان نوین: گروه 1+5 و ایران با تمدید مذاکرات خود تا چهار ماه دیگر توافق کردند. همچنین با دستیابی ایران به 2.8 میلیارد دلار دیگر از اموال توقیف شده خود، موافقت شد با وجود این که تحریم ها در این مدت به قوت خود باقی خواهد ماند.

آلمان، یکی از کشورهای بزرگی که در پی متقاعد کردن ایران برای محدود کردن برنامه اتمی خود است، به تهران هشدار داده که تمدید مدت زمان مذاکرات آخرین فرصت به منظور دستیابی به توافقی مسالمت آمیز برای حل و فصل بحران اتمی این کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک دیپلمات غربی گفته است که در جراین سه هفته مذاکره میان ایران و گروه 1+5 در وین، پیشرفت هایی حاصل شد اما هنوز فاصله میان دو طرف زیاد است که البته قابل پر شدن است.

اما یک دپیلمات دیگر ابراز عقیده کرده است: «نمی توانیم بپذیریم که ایران غنی سازی را در حد کنونی خود ادامه دهد.»

گروه 1+5 که از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان تشکیل شده، می خواهند که ایران به میزان زیادی، از فعالیت های هسته ای خود بکاهد. آن ها معتقدند که این تنها راه اطمینان از عدم دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای است. اما ایران می گوید که برنامه هسته ای اش را با اهداف مسالمت آمیز دنبال می کند و خواستار آن است تا تحریم های اعمال شده رفع شود؛ تحریم هایی که ضربه های سنگینی به اقتصاد این کشور وارد آورده است.

ساعت های اولیه صبح شنبه 18 ژوئیه اعلام شد که مدت زمان مذاکرات ایران و گروه 1+5 تا 24 نوامبر تمدید شده است.

فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان در این باره گفته است: «این ماه های اندک تا نوامبر شاید آخرین و بهترین فرصت برای پایان مسالمت آمیز بحران اتمی ایران باشد.»

او افزود: «ایران باید آمادگی خود را برای از میان بردن همه شک ها و شبهه ها درباره برنامه اتمی خود نشان دهد.»

تمدید مدت زمان مذاکرات، مدت زمان اجرای توافقنامه موقت را که ایران و گروه 1+5 نوامبر سال گذشته در ژنو به آن دست یافته بودند، تمدید می کند. قرار بود مدت زمان اجرای توافقنامه ژنو 6 ماهه باشد و طی آن در مقابل تعلیق بخشی از فعالیت های هسته ای ایران، تحریم های اعمال شده علیه این کشور کاهش یابد.

مسئولان آمریکایی در این باره تاکید کردند که اکثر تحریم های ایران، به قوت خود باقی خواهد ماند. جان کری وزیر امور خارجه ایران هم تاکید کرده است: «ایران در این چهار ماه به اموال بلوکه شده خود بیش از آن که پیشتر به آن دست یافته بود، دست نخواهد یافت. بیشتر دآمدهای نفتی این کشور بلوکه خواهد ماند.»

هنوز مشخص نیست که طی چهار ماه آینده دو طرف بتوانند به توافقی نهایی دست یابند چرا که اختلاف بر سر مسائل اصلی از جمله میزان غنی سازی اورانیوم توسط ایران همچنان پابرجا است. این را لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در کنفرانسی خبری در مصر گفته است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'