سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
حمله گروه‌های وابسته به القاعده به ارمنیان سوری

حمله گروه‌های وابسته به القاعده به ارمنیان سوری

به گزارش برخی از رسانه‌های خبری و بر اساس اطلاعیه‌های نهادهای بین‌المللی ارامنه، در هفته‌های اخیر حملات و فشار گروه‌های اسلام‌گرای تندرو که با دولت سوریه می‌جنگند بر اقلیت ارامنه ساکن این کشور افزایش یافته است.
القاعده
کیهان نوین : گروه موسوم به ولایت اسلامی عراق و شام که با القاعده ارتباط نزدیک دارد، در برخی از شهرها و روستاهای حومه شهر حلب ارمنیان را به زور وادار کرده که به اسلام بگروند. در ویدئویی که از این صحنه روی شبکه اینترنت پخش شده می‌توان دید که یک مرد سالخورده ارمنی در کنار یک معمم مسلمان ایستاده و با تکرار آیاتی از قرآن ظاهرا مسلمان می‌شود.
در این گزارش‌ها ادعا شده است که تاکنون چندین خانواده ارمنی ساکن این بخش از سوریه به زور اسلحه و فشار گروه‌های تندرو ظاهرا به اسلام گرویده‌اند. در عین حال گزارش‌های دیگری نیز منتشر شده که ادعا می‌کنند تاکنون حداقل یک جوان ارمنی که توسط این گروه‌ها بازداشت شده بود، در اسارت کشته شده است.
برخی از وب‌سایت‌های خبری از جمله وب‌سایت عربی‌زبان بانوراما الشرق الاوسط در گزارش کوتاهی ضمن چاپ عکس این مرد جوان، مدعی می‌شود که نام او میناس و به مدت بیش از صد روز همراه با پدرش در حبس گروه‌های اسلام‌گرا بوده است. به گزارش این وب‌سایت دلیل کشته شدن او سرپیچی از اعمال فشار زندان‌بانان برای تغییر مذهب بوده است.
در واکنش به تشدید فشار بر اقلیت ارامنه ساکن نواحی شمال سوریه و به‌خصوص منطقه حلب، فدراسیون انقلابی ارامنه که یکی از سازمان‌های سیاسی بین‌المللی ارامنه است و با اسم داشناکتسوتیون نیز شناخته می‌شود، در آمریکا اطلاعیه‌ای صادر کرده و ضمن محکوم کردن این خشونت‌ها از جامعه بین‌الملل خواسته است تا از کمک‌های دولت ترکیه به گروه‌های اسلام‌گرا و تندرو در سوریه ممانعت کنند.
در این اطلاعیه به طور مشخص به خشونت‌های این گروه‌ها در شهری به نام کسب در نزدیکی حلب اشاره شده و گفته می‌شود که اعضای گروه‌های وابسته به القاعده از خاک ترکیه وارد این مناطق شده و با رفتار خشونت‌آمیز خود حیات و امنیت یکی از جوامع قدیمی سوریه را به خطر انداخته‌اند.
فدراسیون انقلابی ارامنه مدعی می‌شود که دولت ترکیه به این گروه‌ها کمک می‌کند و در عین حال با نقض معاهدات مرزی با دولت سوریه اجازه می‌دهد که این افراد از هر نقطه‌ای که می‌خواهند به مناطق شمالی سوریه هجوم ببرند.
این سازمان در عین حال تاکید می‌کند که در حال رایزنی و گفت‌وگو با سیاستمداران و قانون‌گذاران آمریکایی است و از دولت آمریکا می‌خواهد که با استفاده از نفوذ خود، ترکیه را مجبور کرده به شکل مستقیم و غیرمستقیم از ادامه حملات و رفتار خشونت‌آمیزعلیه ارامنه ساکن شمال سوریه جلوگیری کند.
در پی اقدامات فدراسیون انقلابی ارامنه در آمریکا، طی روزهای گذشته تعدادی از اعضای کنگره این کشور با ارسال نامه‌ای برای باراک اوباما نگرانی شدید خود در مورد این رویدادها را ابراز کرده‌اند.
رابرت منندز، رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس سنا، فرانک پالون مسئول بخش ارمنستان و قفقاز در کنگره و مایکل گریم عضو کنگره، دیوید والادو پیشنهاددهنده لایحه‌ای در به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه در ترکیه عثمانی و آدام شیفت یک عضو دیگر کنگره در این نامه به رئیس جمهور آمریکا یادآوری می‌کنند که اخبار مربوط به رفتار خشونت‌آمیز گروه‌های وابسته به القاعده با مسیحیان ارامنه در شمال سوریه مستند به نظر می‌رسد.
در این نامه از رئیس جمهور آمریکا خواسته شده است تا در برابر این اقدامات که هدف آن اخراج و بیرون راندن ارامنه از سرزمین‌های آنهاست واکنش نشان داده و به هر طریق ممکن امنیت آنها به‌خصوص در شهر کسب و حومه حلب را تامین کند. آنها تاکید می‌کنند که دفاع از حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در خاورمیانه باید یکی از اولویت‌های سیاست خارجی دولت آمریکا باشد.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'