سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ازسرگیری مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 5+1

ازسرگیری مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 5+1

دور تازه‌ای از مذاکرات جامع اتمی ایران و گروه ۱+۵ در سطح کارشناسی، فردا پنجشنبه چهاردهم فروردین ۱۳۹۳ (سوم آوریل) در مقر سازمان ملل در وین، پایتخت اتریش آغاز می شود.

 

وینکیهان نوین: رسانه های ایران می گویند که مذاکرات اتمی ۱۴ فروردین درباره جزییات راه حل جامع خواهد بود. دور پیشین مذاکرات درست پیش از تعطیلات سال نوی ایرانی در وین پایان یافت و اینک، درست یک روز پس از پایان عید نوروز، دور سوم آن در همین شهر از سرگرفته می شود.

سرپرست گروه مذاکره کننده اتمی ایران در این دور، حمید بعیدی نژاد، از مدیران وزارت امور خارجه در امور خلع سلاح است. هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی هم ریاست گروه کارشناسی ۱+۵ را بر عهده دارد.

قرار است نتایج این گفت‌وگوها برای زمینه‌سازی مذاکرات در سطح بالاتر، به اطلاع مقام‌های عالی رتبه برسد. مطابق برنامه ریزی صورت گرفته، سومین دور مذاکرات مقام های ارشد ایران و گروه ۱+۵ روز ۱۸ فروردین میان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و خانم اشتون در وین برگزار شود.

هدف از این مذاکرات رسیدن به توافقی جامع و پایدار برای حل و فصل نهایی پرونده اتمی ایران است. بر اساس توافق صورت گرفته در پاییز سال ۱۳۹۲ در ژنو، قرار است این مذاکرات تا پیش از تابستان به نتیجه برسد.

طرف های مذاکره ابتدا اعلام کرده بودند که امکان تمدید شش ماهه این مهلت وجود دارد اما پس از دومین دور مذاکرات که پیش از نوروز ۱۳۹۳ در وین برگزار شد، طرف ها از امکان رسیدن به توافق پیش از انقضای مهلت در نظر گرفته شده، ابراز خوشبینی کردند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'