سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تلاش جمهوری اسلامی در تنش‌زدایی با کشورهای عربی

تلاش جمهوری اسلامی در تنش‌زدایی با کشورهای عربی

 محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ۱۰ آذر ۹۲ طی سه دیدار (هر یک به مدت یک روز) از کشورهای کویت، عمان و قطر دیدار کرد. یک هفته پیش از این نیز وزیر خارجه امارات طی سفری کوتاه به تهران آمده بود.بدین ترتیب مشاهده می‌شود که رویکردی جدید در گشودن افق‌های تازه روابط بین ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آغاز شده است.

m

کیهان نوین:یک نشان بارز این رویکرد تازه تهران در تنش‌زدایی با کشورهای حاشیه‌ای خلیج فارس، آن است که ایران به رغم روابط شکرآب‌اش با بحرین، در صد بازگشایی خط پرواز تهران- منامه است که اقدام معنی‌داری تلقی می‌شود.

نگاهی گذارا به روابط تنش‌آلود ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نشان از شروع مرحله جدید سیاست تعامل سازنده (سیات تنش‌زدایی) در مناسبات جدید با کشورهای عربی است.

کویت:

پس از پایان جنگ هشت ساله، سال ۱۳۹۰ یکی از پر تنش‌ترین سال‌های روابط ایران و کویت بود. در فروردین این سال کویت این کشور کوچک خلیج فارس، سه دیپلمات ایرانی را اخراج کرد و مدعی شد که یک شبکه جاسوسی را که اطلاعات راهبردی نظامی این کشور را به ایران منتقل می‌کرده، کشف کرده است. ایران نیز در مقابله به مثل، سه دیپلمات کویتی را اخراج کرد و سفرای دو کشور به پایتخت‌های خود فراخوانده شدند.

در میان این بحران دوجانبه، حمایت تهران از بشار اسد، چنان موجی از خشم را در کویت برانگیخته بود که ۹ فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای کویتی کالاهای ایرانی را تحریم کردند و دولت این کشور ورود نیروی کار متخصص ایرانی را ممنوع و صدور هرگونه ویزا به اتباع ایرانی را کلا متوقف کرد.اتهامات کویت علیه ایران تا آنجا پیش رفت که شیخ محمد السالم الصباح وزیر خارجه در گفت‌وگو با تلویزیون العربیه مدعی شد که نیروهای اطلاعاتی کویت یک حلقه جاسوسی ایرانی را کشف کردند که قصد بمبگذاری در تاسیسات استراتژیک این کشور را داشت.

بحرین:

با رسیدن موج بهار عربی به بحرین (کشوری که اقلیت سنی آل‌خلیفه بر اکثریت شیعه حکومت می‌کند)، جمهوری اسلامی آشکارا جانب اپوزیسیونی را گرفت که علیه آل‌خلیفه قیام کرده بودند. این در حالی بود حکومت ایران به دنبال بالا گرفتن قیام مردم سوریه علیه بشار اسد، درموضعی متناقض مخالفان اسد را اوباش و شورشی توصیف می‌کرد.

با دخالت نظامی سعودی که به درخواست رسمی منامه صورت گرفت و منجر به سرکوب معترضان شد، کار به آنجا رسید که مراجع تقلید دولتی در قم درس‌های خود را تعطیل کردند. عمق سرشکستگی جمهوری اسلامی در موفقیت عربستان برای سرکوب قیام مردم بحرین را آنجا می‌توان یافت که حسین‌الله ‌کرم، رییس شورای هماهنگی نیروهای حزب‌الله، به عربستان سعودی هشدار داده بود که اگر عربستان از بحرین خارج نشود، اقدام به (عملیات استشهادی) است.

در چنین فضایی بحرین، سپاه پاسداران را متهم به سامان دادن یک حلقه تروریستی در خاک خود کرد و متعاقب آن یک دیپلمات ایرانی را اخراج نمود. مزید بر این واکنش‌ها، منامه به نشانی حمایت از عرب‌های جدایی طلب اهواز، نام خیابانی را در منامه به (الاحواز العربیة) تغییر داد.

امارات:

گرچه احمدی‌نژاد طی سفری به امارات در اردیبهشت ۸۶ تلاش کرد افق تازه‌ای را در مناسبات دوجانبه بگشاید، اما سطح تنش در روابط دو کشور به خاطر ادعاهای امارات در خصوص جزایر سه‌گانه تا آنجا بود که به دنبال بازدید احمدی‌نژاد از ابوموسی در اردیبهشت ۹۱، امارات رسماً به سفر او اعتراض کرد.

در آخرین اقدام در تیر ۹۲ بود که پانصد ایرانی مقیم این کشور که بسیاری از آنان از بازرگانان موفق بودند، بدون ذکر هیچ دلیلی از امارات اخراج شدند و متعاقب آن لیگ فوتبال امارات، به نام جعلی (خلیج عربی) نام گزاری شد.

یک روز پیش از شروع دیدار ظریف از کشورهای همسایه، وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست یک‌روزه‌ای که در کویت برگزار شد توافق‌های ژنو را مایه دلگرمی خوانده و ابراز امیدواری کردند که این توافق‌ها مقدمه‌ای برای دست‌یافتن به یک راه‌حل جامع برای پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی باشد.

وزیر خارجه امارات روز جمعه گفت: ما با جمهوری اسلامی ایران همسایه هستیم، اما به این سطح اکتفا نمی‌کنیم و می‌خواهیم شریک جمهوری اسلامی ایران باشیم.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'