سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
معرفی برترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما

معرفی برترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما

منتقدین بخش سینما در دو روزنامه “گاردین” و “آبزرور” در گزارشی اقدام به معرفی ۱۰ اثر برتر تاریخ سینما در ژانر جنگ کرده‌اند که به عقیده آنها، به بهترین شکل ممکن این پدیده ناخوشایند را به تصویر کشیده‌اند.

images (3)کیهان نوین: هیچ شکی در تقبیح نفس جنگ نیست، اما همین امر ناخوشایند برخی مواقع دستمایه کارگردانان خلاق سینما می‌شود تا برترین و درخشان‌ترین آثار سینمای جهان در ژانر جنگ بر پرده‌ سینماها نقش ببندند و خاطره آنها برای همیشه در اذهان سینمادوستان باقی بماند.

منتقدین بخش سینما در دو روزنامه “گاردین” و “آبزرور” در گزارشی اقدام به معرفی ۱۰ اثر برتر تاریخ سینما در ژانر جنگ کرده‌اند که به عقیده آنها، به بهترین شکل ممکن این پدیده ناخوشایند را به تصویر کشیده‌اند.

در مکان دهم برترین آثار سینمای جنگی، فیلم اکشن – جاسوسی و جنگی “قلعه عقاب‌ها” محصول سال ۱۹۶۸ به کارگردانی “برایان هاتون” و بازی به یادماندنی “کلینت ایستوود” و “ریچارد برتون” قرار دارد. فیلم از روی کتابی به همین نام به قلم “آلیستر مک لین” ساخته شده که هم فیلم و هم کتاب به موفقیت تجاری قابل توجهی دست پیدا کردند. داستان فیلم درباره اعزام یک تیم خبره کماندوهای انگلیسی و آمریکایی متفقین به اشلوس آدلر، قلعه نفوذ ناپذیر ژرمن‌ها در رشته کوه آلپ در جنوب باواریا برای نجات ژنرال آمریکایی و یکی از طراحان حمله نرماندی، “جرج کارنابی” است.

“رم، شهر بی‌دفاع” شاهکار سینمایی “روبرتو روسلینی” که فیلمنامه آن را با مشارکت “فدریکو فلینی”، کارگردن صاحب‌نام ایتالیایی نوشت در مکان نهم دیده می‌شود. در این درام جنگی بازیگرانی چون “آلدو فابریتزی”، “آنا مانیانی” و “مارچلو پالی یرو” ایفای نقش کرده‌اند. داستان فیلم در شهر رم، در طول اشغال نازی‌ها به سال ۱۹۴۴ اتفاق می‌افتد. در این فیلم آلمان‌ها به دنبال دستگیری “جورجیو مانفردی”، از رهبران نهضت مقاومت هستند و برای دستگیری وی به آپارتمان او می‌روند، اما وی از مسیر پشت بام می‌گریزد و نزد دوستش فرانچسکو که یک روزنامه‌نگار است می‌رود. نازی‌ها برای دستگیری پارتیزان‌ها به محل می‌آیند و فرانچسکو را دستگیر می‌کنند و نامزدش را می‌کشند. مانفردی از مهلکه فرار می‌کند و با گروهی موفق به آزاد کردن زندانیان از جمله فرانچسکو می‌شود، اما سرانجام مانفردی دستگیر می‌شود و زیر شکنجه می‌میرد. این فیلم چندین جایزه از جشنواره‌های مختلف از جمله جایزه بزرگ جشنواره کن در سال ۱۹۴۶ را گرفت و همچنین نامزد دریافت جایزه اسکار نیز بوده‌ است.

فیلم “توهم بزرگ” محصول ۱۹۳۷ سینمای فرانسه به کارگردانی “ژان رنوار”، کارگردان مشهور اروپا در مکان بعدی این فهرست قرار داد. داستان این فیلم سیاه‌وسفید که بازیگرانی چون “اریک فون استروهایم”، “ژان گابن” و “پی‏‌یر فره‏نه” در آن مقابل دوربین رفته‌اند در سال‌های اوج جنگ جهانی اول روی می‌دهد که زندانیانی از کشورهای مختلف متفق در یک بازداشتگاه آلمانی به اسارت درآمده‌اند. مشکلات طبقاتی که در فیلم مطرح می‌شود همان توهم‌های بزرگی است که شخصیت‌ها از رویاهای‌شان برای زنده ماندن و ادامه دادن دارند. این فیلم از معدود آثاری است که با زبان غیرانگلیسی نامزد اسکار بهترین فیلم شد.

فیلم “شکارچی گوزن” که با نام “رولت روسی” نیز شناخته می‌شود، ساخته سال ۱۹۷۸ میلادی به کارگردانی “مایکل چیمینو” است که پنج جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را کسب کرده است. این فیلم مکان هفتم برترین فیلم‌های جنگی جهان را در گزارش نشریه گاردین به خود اختصاص داده است. “رابرت دنیرو”، “جان کازال”، “کریستوفر واگن” و “مریل استریپ” بازیگران این فیلم هستند. داستان فیلم درباره سه دوست است که از شهر کوچک کلرتون پنسیلوانیا عازم جنگ ویتنام می‌شوند. دو تن از آنها معلول می‌شوند و به وطن بازمی‌گردند، اما وقتی یکی از آنها برای یافتن دوست ناپدید شده خود دوباره به ویتنام می‌رود، او را در غالب یه بازیگر حرفه‌ای رولت روسی می‌یابد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'