سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ماجرای حمله به قطار در روسیه…!

ماجرای حمله به قطار در روسیه…!

در تاجيکستان، يک قطار در مسير بازگشت از روسيه با تاخير مواجه شد و اعلام شد دليل آن، حمله به مسافران تاجيک در خاک روسيه بوده است. گزارش شده مهاجمان، چند تن از مسافران اين قطار را زخمی کرده و در حال حمله، شعارهای ملی گرايانه روسی سر داده اند.

قطار روسیهکیهان نوین: در یک ماه گذشته و در پی به قتل رسیدن یک جوان روسی در مسکو، شورش هایی از سوی شهروندان روسیه علیه اتباع خارجی بخصوص مهاجران کاری کشورهای آسیای میانه رخ داده است. دو قطار مسافربری تاجیکستان در مسیر دوشنبه – مسکو و مسکو – خجند در روسیه روز چهارم و ششم آبان ماه مورد سنگباران افراد نژادپرست روس قرار گرفت و چند مسافر تاجیک مجروح شدند.

به گفته شاهدان، حمله کنندگان ضمن پرتاب سنگ به سوی قطار، شعارهای نژادپرستانه می دادند و پلیس نیز برای پراکنده کردن مهاجمان، اقدامی نکرد. مقامات روسیه هنوز به درخواستهای مقامات تاجیک در باره شرح عوامل حمله دو روز پیش به دو قطار مسافربری تاجیکستان در روسیه جوابی نداده اند.

وزارت کشور و سازمانهای راه آهن و نقلیه روسیه در باره این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده اند اما مقامات انتظامی روسیه گفته اند که به قضیه حمله به قطار‌های تاجیکستان در محدوده این کشور بر اساس قانون رسیدگی خواهد شد. سفارت تاجیکستان در روسیه دو روز پیش اعلام کرد که یک گروه ۲۰ نفری در ایستگاه راه آهن “تیرناوکه” به قطار مسکو – دوشنبه حمله کردند که بر اثر آن شیشه‌های تعدادی از واگن‌ها شکسته شد و چندین مسافر نیز صدمه دیدند.

در همین حال سفارت تاجیکستان در روسیه نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و تاکید کرده است که این اتفاق باید بدون ملاحظه هر گونه روابط دوستانه و دیپلماتیک بررسی شود، چون در غیر این صورت حمله به قطارهای تاجیکستان در قلمرو روسیه به امری عادی تبدیل خواهد شد.

مسوولان سفارت تاجیکستان در روسیه از نهاد‌های تاجیکستان خواسته اند که در برابر چنین حادثه هایی سریع و هماهنگ عمل کنند. سخنگوی سفارت تاجیکستان در مسکو در این باره گفت: به وزارت امور خارجه روسیه نامه اعتراضی فرستاده شده است. “محمد ایگم زاد” از حمله نژاد پرستان به قطارهای تاجیکستان اظهار نگرانی کرد و از وزارت خارجه روسیه خواسته است که هر زودتر به این قضیه رسیدگی کند.

رییس شعبه مسافربری شرکت راه آهن تاجیکستان روز چهارشنبه به رسانه‌ها گفت که این شرکت حمله به قطار‌های تاجیکستان را محکوم کرده است . “ابد رحمان اف” افزود: اداره راه آهن تاجیکستان تصمیم گرفت که خسارت وارد شده به قطارها در اثر این حملات را از روسیه طلب کند.

مسوولان اداره راه آهن تاجیکستان می گویند که در این حملات شیشه‌های هشت واگن شکسته شد و چند نفر نیز مجروح شدند.  شرکت قطار تاجيکستان از روسيه درخواست خسارت کرده و سفارت تاجيکستان در مسکو هم اعتراض رسمی خود را به وزارت خارجه روسيه تسليم کرده است.

به گفته مقامات بانک ملی تاجیکستان مهاجران کاری این کشور سالانه حدود سه میلیارد دلار در روسیه درآمد دارند که این مبلغ معادل حدود ۵۰ درصد فرآورده‌های ناخالص ملی این کشور است و سالانه حدود یک و نیم میلیون نفر از اتباع تاجیکستان برای کار از طریق قطارهای مسافربری به روسیه مسافرت می کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'