سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

خودکفایی گندم از رویا تا واقعیت !

از آنجا که گندم محصولی راهبردی است که افزون بر ارزش غذایی جنبه امنیتی دارد و ۵۰ درصد جیره غذایی کشور را تشکیل می دهد، خود کفایی در این محصول یکی‌ از مهمترین اقدامات اقتصادی می تواند باشد. ایران با وارد کردن شش میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم طی سال ۱۳۷۷ به عنوان نخستین وارد کننده گندم در جهان مطرح بود.


download (1v)کیهان نوین:
هشت سال پیش بود که جشن خودکفایی گندم ‌ برگزار ‌شد و همزمان با برپایی این مراسم، ایران به عنوان وارد کننده عمده گندم جهان از فهرست فایو خارج شد. پس از آن به یادبود این مناسبت، در ۲۶ آبان‌ ماه هر سال تدارکات برگزاری این جشن فراهم می شود.

اما واقعیت پیرامون این محصول استراتژیک همچنان پوشیده مانده است. بی‌تدبیری ‌های مدیران و مسوولین درطی این مدت نه تنها خودکفایی را به بی‌کفایتی رسانده است، بلکه موجب بی‌انگیزگی کشاورزان و نیزسود سرشار قاچاقچیان شده است.

پس از ادعای خودکفایی، این محصول رفته رفته ارزش تولیدی خود را برای کشاورزان از دست داد. چرا که بهای خرید آن از کشاورز از کاه و یونجه هم ارزان‌تر شده بود و سود سرشار آن نصیب دلالان می شد، از سوی دیگر واردات قابل توجه گندم در سالهای اخیر یکی دیگر از عوامل بر هم خوردن این جشن است!

امسال هم دولت گندم را بسیار پایین‌تر از نرخ دلالان خرید و علیرغم افزایش مجدد قیمت خرید تضمینی در میانه فصل برداشت، پرداخت مطالبات گندم‌کاران تاکنون ادامه یافته است. به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی اگر زودتر بهای گندم پرداخت می شد در تولید این محصول به خودکفایی می‌رسیدیم.

به گفته یک مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری به بیش از هفت میلیون تن و میزان تولید این محصول نیز به ۹ میلیون تن نرسیده است تا خودکفا باشد و جشنی برای آن برگزار شود.

از سوی دیگر برخی مقامات وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند به دلیل غیرواقعی بودن آمارهای تولید محصولات کشاورزی در سال‌های گذشته، تا اطلاع ثانوی هیچ آماری از میزان تولید به رسانه‌ها اعلام نمی شود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'