سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تغییرات سطحی و روبنایی با حذف چهار صفر از پول ملی !

پس از درخواست دولت احمدی نژاد درباره ی حذف 4 صفر از واحد پولی ایران به منظور مهار تورم، رییس مسکوکات بانک مرکزی از به جریان افتادن دوباره ی این پروسه خبر داد.

images (16)

کیهان نوین: رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اشاره به این که رفرم پولی (اصلاح واحد پول ملی) متوقف نیست از طراحی هشت قطعه اسکناس پس از حذف چهار صفر خبر داد و گفت: سکه‌های بهار آزادی با بسته بندی جدید و بدون تاریخ از سوی بانک مرکزی به زودی در بازار توزیع می‌شود.

از آنجا که اصلاح پولی، سیاست گذاری و برنامه ریزی‌ها با هدف بهبود شرایط پول ملی یک کشورصورت می گیرد، یک دسته از اصلاحات پولی ساختاری و بنیادی است، که از طریق اتخاذ سیاست‌های پولی با پشتیبانی سیاست‌های ارزی و مالی مکمل جهت حفظ ارزش پول ملی کشور درحوزه داخلی ( ثبات سطح عمومی قیمت‌ها یا همان نرخ تورم ) و خارجی ( حفظ ارزش برابری با سایر ارزها ) نمود می‌یابد.

دسته دیگر اصلاحات پولی تنها به تغییرات سطحی و روبنایی توجه دارد که معمولا به مفهوم تغییر قطعه‌های اسکناس و مسکوک است و می‌توان آن را به سه دسته کلی طبقه بندی کرد:

– تغییر نام واحد پول یک کشور

– حذف چند صفر از واحد پول

– ترکیبی از هردو روش گفته شده

در برخی موارد دیده شده که کشورها همراه با اصلاح قطعه‌های اسکناس و مسکوک مبادرت به تغییر دستوری نرخ برابری پول ملی با ارزهای جهان اقدام می‌کنند.

رفرم پولی درحالی صورت خواهد گرفت که ادامه مخالفتهای برخی کارشناسان با اجرای رفورم پولی به دلایلی زیرهمچنان ادامه دارد:

اخلال و بی‌نظمی در حساب‌ها، متضررشدن اقشار پایین جامعه به این دلیل که ارزش پس‌اندازها کم می‌شود و وارد شدن هزینه زیادی به آنها و کسانی که پس‌انداز داشته‌اند  و اینکه تورم‌زدایی مقدم بر حذف صفرها است. به دنبال انتشار خبر جدی شدن احتمال حذف چهار صفر از پول ملی، صاحبنظران اقتصادی ابراز عقیده کردند که سیاست‌ کنترل و تک‌ رقمی کردن تورم بر چنین کارهایی که صرفا برای زدودن آثار دوران تورم انجام می‌شود، اولویت دارد چرا که بدون تورم‌زدایی از اقتصاد، صفرها دوباره ظاهر خواهند شد.

همچنین مجید صنیعی رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک تصریح کرد: با اجرای برنامه رفورم پولی و حذف چهار صفر، اسکناس‌هایی که چاپ خواهد شد با مضرب ۱، ۲، ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ خواهد بود، اما اینکه واحد پول ریال، تومان، دینار و… باشد، مشخص نیست و این موضوع باید در مجلس به تصویب برسد.

وی با تاکید بر اینکه رفرم پولی متوقف نشده است، افزود: بانک مرکزی از نظر اجرایی و نظری آمادگی اجرای رفورم پولی را دارد اما زیرساخت های قانونی برای آن فراهم نشده است. وی همچنین اشاره داشت: طی سه سال گذشته ۷۰۰ میلیون قطعه سکه تحویل بانکها شده است که با توجه به اینکه سرانه سکه حدود ۴۰ قطعه است، این رقم باید به بیش از ۲۰۰ قطعه برسد، بنابراین با میزان استاندارد سرانه سکه فاصله داریم. صنیعی ادامه داد: قصد داریم در سال‌های ۹۳ و ۹۴ سرانه سکه را به بیش از ۱۰۰ سکه برسانیم، این در حالی است که در دنیا سرانه سکه بین ۲۵۰ تا ۶۰۰ قطعه است.

صنیعی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح و تغییر واحد پول باید در مجلس به تصویب برسد و در عین حال قانون پولی تغییر کند، صریح کرد: برای اینکه فاز اول رفورم پولی را به سرعت انجام دهیم، لازم است تورم در یک دوره‌ای رو به کاهش باشد و یا به تثبیت برسد، شاید نرخ تورم دو رقمی باشد، اما اگر به تثبیت رسیده باشد، اجرای طرح امکان پذیر است!

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی خاطر نشان کرد: در عین حال برای اجرای رفورم پولی لازم است که دو تا سه قطعه اسکناس بزرگ منتشر شود و حجم ۸ میلیارد اسکناس به حجم ۴ میلیارد اسکناس تقلیل یابد، زیرا در حال حاضر سرانه اسکناس در کشور بیش از ۱۰۰ برگ است.

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی ادامه داد: همچنین ایران‌‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی با طرح جدید طراحی شده و این ایران‌‌چک‌ها در ابعاد اسکناس‌های رفورم پولی یعنی در ابعاد ۱۴۲ در ۷۱ میلی متر خواهد بود. وی با بیان اینکه از این به بعد سکه گرمی با بسته بندی جدید وارد بازار می شود، افزود: از این پس انواع سکه اعم از ربع، نیم و تمام بهار با بسته بندی جدید وارد بازار خواهد شد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'