سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ترکیه محکوم به نقض حقوق بشر شد

ترکیه محکوم به نقض حقوق بشر شد

سازمان عفو بین‌الملل، ترکیه را به تخطی از حقوق بشر، در جریان سرکوب شدید تظاهرات ضدحکومتی مردم در ماه ژوئن گذشته متهم کرده است.

سازمان عفو بین الملل

کیهان نوین: آندره گاردنر، مسئول بخش ترکیه در سازمان عفو بین الملل، ضمن محکوم کردن تظاهرات های ضد حکومتی مردم ترکیه ، گفت که حق گردهم آیی، آزادی، مصونیت از شکنجه و بدرفتاری، در جریان این سرکوب‌ها پایمال شده است.

وی در بيانيه‌اي که به مناسبت انتشار گزارش اين سازمان غير دولتي مدافع حقوق بشر در استانبول انتشار داد تصريح کرد: سرکوب جنبش اعتراضي پارک گزي به نقض بسيار گسترده حقوق بشر تبديل شد.

وي افزود حق اجتماع مسالمت آميز به صورتي نظام‌‌مند نقض شد و موارد بي‌شماري از  بدرفتاري به وقوع پيوست.عفو بين‌الملل در گزارش خود خاطر نشان کرده است دست کم سه تظاهر کننده به علت استفاده بي رويه از  زور ، و بر اثر اصابت گلوله جنگي يا شليک گلوله اشک آور ، کشته شدند.
اتحاديه پزشکان ترکيه شمار کشته شدگان تظاهرات را شش نفر اعلام کرده است که دو نفر آنها ، يک پليس و يک تظاهر کننده، در زد و خوردهاي ماه سپتامبر کشته شده‌اند. به گفته اين منبع بيش از هشت هزار نفر هم زخمي شدند. عفو بين الملل همچنين استفاده مداوم پليس از گلوله‌هاي پلاستيکي  ، شليک آنها  به سوي تظاهر کنندگان  و شليک مستقيم گاز اشک آور به سوي تظاهر کنندگان، عابران و  اماکن بسته را محکوم کرد.
به گفته اتحاديه پزشکان ترکيه  اين گلوله ها به چشم بيش از ده نفر از تظاهر کنندگان اسيب وارد کرده  و  شمار ديگري را  از ناحيه جمجه زخمي کرده است.افزون بر اين سازمان عفو بين الملل آزارهاي جنسي زنان تظاهر کننده به دست نيروهاي پليس را محکوم کرده  و خواستار تحريم بين المللي صدور گاز اشک آور به ترکيه شده است.

در ماه می گذشته، مردم ترکیه دست به مبارزات شدیدی بر ضد حکومت این کشور زدند. آغاز این مبارزات، تظاهراتی در مخالفت با قطع درختان پارک غازی و دفاع از محیط زیست بود ولی سرکوب شدید این تظاهرات توسط نیروهای امنیتی حکومت ترکیه، باعث گسترش جنبش در سراسر کشور شد؛ جنبش در عین زمان تغییر ماهیت داد و مبارزان با شدت عمل حکومت و اینکه حکومت میخواهد ترکیه را اسلامی بسازد ابراز مخالفت کردند.

سازمان عفو بین المللی، در گزارشش آورده است که لااقل سه تن از تظاهرکنندگان در اثر تیراندازی با گلولۀ واقعی، ضرب و شتم و یا سرکوب تظاهرکنندگان و نیز گلوله‌های گاز اشک آور کشته شده‌اند.

در حالیکه با بوجود آمدن حکومت جدید، ترکیه برای خودش آبروی جدیدی به دست آورده بود و به نظر می‌آمد که سال‌های دیکتاتوری نظامی را پشت سر گذاشته است، تظاهرات ماه ژوئن و سرکوب آن در اذهان، یاد آور دوران کودتا و حکومت‌ نظامیان بود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'