سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

استقبال آمریکا و گروه‌های بین‌المللی از آزادی زندانیان سیاسی ایرانی

آزادی غیرمترقبه ی تعدادی از زندانیان سیاسی از سوی دادستانی جمهوری اسلامی با واکنش مثبت ایالات متحده و گروه های حقوق بشری همراه شده است.

zendani_siasi

کیهان نوین: وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که ۱۸ سپتامبر، ساعتی پس از آزادی گروهی از زندانیان سیاسی در ایران منتشر کرد، از این موضوع استقبال کرد؛ علاوه بر آمریکا گروه‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر و آزادی بیان نیز به استقبال‌کنندگان پیوسته‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود با استقبال از آزادی زندانیان سیاسی و نام بردن از نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر، به قول‌هایی که حسن روحانی در کارزار انتخاباتی خود برای گستردن آزادی بیان، آزادی‌های سیاسی و اجتماعی برای همه ایرانیان داده، اشاره می‌کند.

در این رابطه، وزارت خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده است که در ماه‌های پیش رو، رئیس‌جمهوری ایران به برآورده کردن «قول‌های» خود در این مورد همچنان ادامه دهد.

در عین حال ایالات متحده، در این بیانه درخواست خود را برای آزادی همه زندانیان سیاسی در ایران تکرار کرده و بار دیگر تاکید می کند تا دولت ایران گام‌هایی برای بهبود شرایط حقوق بشر درکشور بردارد.سازمان قلم آمریکا و نیز سازمان عفو بین‌الملل از گروه‌های فرادولتی هستند که از رخداد اخیر استقبال کرده‌اند.

به گزارش کیهان نوین و به نقل از سایت خبری رادیو فردا؛ در عین حال حسیبه حاج‌صحراوی، معاون بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی در سازمان عفو بین‌الملل گفته است آزادی نسرین ستوده و زندانیان دیگر باید سرفصل جدیدی در سیاست‌های ایران در برابر حقوق بشر و روش برخورد مقام‌های جمهوری اسلامی با فعالان و منتقدان صلح‌جو شود.

به گفته او در غیر این صورت این حرکت فقط یک عمل حساب شده در آستانه نشست سالانه سازمان ملل تلقی می‌شود.

با تمام این اوصاف اما، هنوز از خبری از تغییرات احتمالی در مورد حصر زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از چهره‌های سرشناس معترض به انتخابات ۱۳۸۸ اشاره کند، منتشر نشده است.

اخیرا محمدتقی کروبی فرزند مهدی کروبی از انتقال پرونده او به شورای عالی امنیت ملی ایران، به دبیری علی شمخانی، از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان خبر داده بود.

وی در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با وب‌سایت روز، می‌گوید وضع حصر این سه تن و رفتار ماموان بهتر از گذشته شده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'