سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تجمع اعتراضی هنرمندان در پی پلمپ شدن خانه سینما !

در پی پلمپ خانه ی سینما، جمع کثیری از هنرمندان به نشانه ی اعتراض کقابل خانه ی سینما تجمع کردند.

images

کیهان نوین: در پی پلمپ خانه سینما ده ها سینماگر و هنرمند کشورمان در مقابل خانه سینما، در خیابان بهار تجمع کردند و اعتراض خود را به بستن خانه سینما اعلام کردند.
صبح امروز ۲۵ تیر ماه طبق اعلام شامگاه گذشته‌ی اصناف سینمایی، هنرمندانی چون رضا کیانیان، محمد علی سجادی،محمد علی طالبی، عبدالحسن برزیده، سیامک شایقی، محمدرضا هنرمند، پیروز کلانتری،جعفر صانعی‌مقدم، بیژن میرباقری،عزیزالله حمیدنژاد،مازیار میری، محسن امیر یوسفی، امیرشهاب رضویان، آناهید آباد، زینت‌رضا،امیر اثباتی، حسین معززی‌نیا، جواد نوروزبیگی،سیروس الوند، محمدرضا موینی، کامران ملکی، بهمن اردلان، حبیب رضائی، همایون اسعدیان، رویا تیموریان، مسعود رایگان و محمد سریر و محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما و فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره‌ی خانه سینما …. در مقابل ساختمان پلمپ شده‌ی خانه‌ی سینما جمع شدند.

فرهاد توحیدی(رییس هیات مدیره خانه سینما) با حضور در جمع این عده، با تشکر از حمایت‌های همیشگی آنها از خانه‌سینما گفت: ما روز 13 تیرماه بعد از بازگشت آقای احمدی‌نژاد به دفتر وی رفتیم زیرا پیش از آن خبری منتشر شده بود که ایشان دستور داده است تا خانه‌سینما باز شود اما بعدا آقای شمقدری گفت این دستور مال قبل است.

وی با اشاره به روند اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر برای خانه‌سینما افتاده؛ افزود: 13 تیرماه من به همراه مختاری به دفتر رییس جمهور رفتیم. در این جلسه آقایان جواد شمقدری، جمال شورجه، عباس بابویه ای و سیدضیا هاشمی نیز حضور داشتند. در آن جلسه تفاهم شد که دوستان اساسنامه را به ما ابلاغ کنند و هیات سه نفره‌ای تعیین شود که به عنوان هیات نظارت حضور داشته باشد همچنین هیات مدیره خانه‌سینما مجمع عمومی را برگزار کند و تا زمان برگزاری مجمع عمومی اصناف اسناد قانونی شدن خود را به وزارت ارشاد ارائه کنند.

توحیدی ادامه داد: شنبه 15 تیرماه درحالیکه ما دوستان و صنوف را دعوت کرده بودیم تا درباره اساسنامه توجیه شوند و اسناد را ارائه کنند، نامه‌ای از آقای شمقدری به همراه اساسنامه به دست ما رسید که خلاف تفاهم‌نامه بود زیرا اساسنامه نسخه سوم اساسنامه بود و امضای هیات 7 نفره را نداشت و گفته می‌شد که این اساسنامه در شورای عالی سینما مصوب شده است و نسخه سوم اساسنامه است.

وی ادامه داد: این نامه برخلاف روح تفاهمات 13 تیر بود و خلاف روح نامه آقای احمدی نژاد. زیرا یک بند آن را کاملا نقد می‌کرد.

وی ادامه داد: روز یکشنبه آقای شمقدری ما را به دفتر خود دعوت کرد و بحث طولانی در این خصوص درگرفت. ایشان معتقد بود که ما تفاهمات را نقد کرده‌ایم ولی ما آن را قبول نکردیم سرانجام قرار شد که این مجمع عمومی برگزار شود و هیات نظارت نیز بر مجمع نظارت کند و جلسه 19 تیرماه نیز لغو شود اما در عمل اینگونه نشد و آنها به این بهانه که ما قصد داریم مجمع عمومی را با اساسنامه قبلی برگزار کنیم، مجمع عمومی 19 تیرماه را برگزار کردند و متاسفانه خانه‌سینما شماره 2 را تشکیل دادند.

وی ادامه داد: در ادامه آن وزیر ارشاد دستور پلمپ خانه‌سینما و اموال آن را به نفع مجمع عمومی 19 تیر صادر کرده است و قرار است خانه‌سینما را به کسانی بدهند که عضو خانه‌سینما نیستند و بعد از تعطیلی خانه‌سینما درست شده‌اند. سوال ما این است آیا می‌توان غیر از اعضای خانه‌سینما، خانه‌سینمای جدید را شکل داد؟

توحیدی افزود: بعداز پلمپ خانه‌سینما ما با پلیس 110 تماس گرفتیم و اعلام کردیم که این کار تصرف عوانی است زیرا به جز مرجع قضایی هیچ کسی حق پلمپ خانه‌سینما را ندارد و اعلام شکایت کردیم و شکایت را نیز بررسی می‌کنیم.

توحیدی ادامه داد: خانه‌سینما شماره 2 مشروعیت ندارد و ما آن را قبول نداریم اما امروز باید برای حل این مساله به سمت یک فضای آرام حرکت کنیم. ما تمایلی نداریم که اتفاقات ناخوشایندی بیفتد و خانه‌سینما باید از راه و روش قانونی مشکلاتش حل و فصل شود و ما نمی‌خواهیم و مایل نیستیم که برخلاف رویه قانونی عمل شود زیرا ما مرجع و پناهی به جز خانه‌سینما نداریم.

توحیدی گفت: شب گذشته با یک واسطه مطلب را به آقای احمدی‌نژاد اعلام کردیم و ایشان قول دخالت داده است. منتظر هستیم تا ایشان دخالت کند و از شما می‌خواهم که از هر گونه درگیری و تشنج جلوگیری کنید تا از طریق مذاکره و توسل به قانون مشکلات حل شود.

توحیدی با اشاره به مالکیت خانه‌سینما گفت: ساختمان خانه‌سینما و سرقفلی آن به نام خانه‌سینما است مگر آنکه به حکم قانون منحل شود و در صورتی که قانون آن را منحل کند مالکیت خانه‌سینما به وزارت ارشاد داده می‌شود اما هم اکنون خانه‌سینما شخصیت حقوقی دارد.

بعد از سخنان توحیدی، جمال شورجه به نمایندگی از خانه سینما شماره 2 گفت: من از شما تقاضا می‌کنم این محل را ترک کنید و قول می‌دهم که این پلمپ باز نشود و روند گفتگوها ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: معتقدم این فضا، فضای خوبی نیست و ما برای جلوگیری از این فضا مساله باز شدن را منتفی می‌کنیم تا کارها انجام شود.

در پایان سخنان شورجه، پیشنهاد وی ازسوی اهالی خانه‌سینما مورد موافقت قرار نگرفت زیرا آنها معتقد بودند که طرف مذاکره کننده به تعهدات مکتوب خود پایبند نیست لذا تضمینی وجود ندارد که به تعهدات شفاهی خود پایبند باشند. به همین دلیل پیشنهاد شورجه مورد موافقت قرار نگرفت.

*فرهاد توحیدی درباره‌ی آخرین روند مذاکرات در پی پلمپ خانه‌ی سینما گفت: نیروی انتظامی تضمین داده است که تا 48 ساعت آینده حتی کارکنان وزارت ارشاد به ساختمان خانه سینما ورود پیدا نخواهند کرد و در این مدت ما با سازمان سینمایی وارد مذاکره می‌شویم.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رئیس هیات مدیره خانه سینما در سخنانی درباره آخرین وضعیت به وجود آمده تاکید کرد: من با دکتر منتظرالمهدی معاونت اجتماعی ناجا تلفنی صحبت کردم و ایشان نیز با آقای وزیر ارشاد و آقای شمقدری صحبت کردند و در نتیجه فعلا اقدامات آنها متوقف شده است.

وی درباره این توافق توضیح داد: خانه سینما تا 48 ساعت آینده در تحویل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و آنها تضمین کردند که حتی کارکنان وزارت ارشاد نیز به این ساختمان وارد نشوند.

توحیدی با بیان اینکه در این ضرب‌الاجل 48ساعته در مورد خانه سینما مذاکره خواهند کرد، اظهار کرد: این ضرب‌الاجل 48 ساعته به این منظور است که با مذاکره همه مشکلات حل شود.

او خطاب به سینماگران حاضر در مقابل درب پلمپ شده‌ی خانه سینما گفت: البته ما این بی‌اعتمادی شما را درک می‌کنیم اما تاکیدمان بر این است که اگر کاری بر خلاف توافقات با نیروی انتظامی انجام شود دوستان باید توقع دیگری داشته باشند.

در ادامه توحیدی در پاسخ به اعتراض علیرضا داودنژاد، گفت: این 48 ساعت آخرین ذخیره اعتماد شما آقایان است. این ساختمان مال ما و خانه ما است و به کس دیگری تعلق ندارد و به همین دلیل اگر احیانا تا 48 ساعت قضیه حل نشود، پنج‌شنبه اینجا خواهیم بود.

وی همچنین اعلام کرد: قرار بود امروز ساعت 7و30 بعدازظهر جلسه پیش‌ مجمع عمومی در ساختمان شماره یک خانه سینما برگزار شود که همین‌جا اعلام می‌کنم این جلسه ملغی خواهد بود تا قرار ما در این 48 ساعت برپا باشد.

به این ترتیب پس از سخنان توحیدی حضار کم و بیش متفرق شدند تا در ساختمان خیابان وصال جلسه‌ای را با حضور خبرنگاران برگزار کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'